På trua laus: Popsangeren som snublet og ble lam

Frank Øren var vokalist i Bjelleklang og hadde startet som kateket og diakon i Steinkjer, da ulykken plutselig rammet ham. I podkasten «På trua laus» forteller han at han ble lam fra halsen og ned etter et å ha falt ned en skråning. Da ble trua på Gud virkelig utfordret.

Foto: Lisbeth Lund Andersen

Det er et stykke fra artisten som sto turnerte festivalscenene og hitlistene på 90-tallet til han som nå er bundet til rullestolen hjemme i Steinkjer.

Hør episoden her:

- Jeg har nok satt spørsmålstegn ved Guds plan med dette. Hva er det han har tenkt nå? spør Frank Øren under podkastsamtalen.

- Har du vært sint på Gud?

- Ja, definitivt. Da klager jeg. Jeg har et veldig direkte forhold til Gud. Det er lov å bli sint på ham. Han er med hele livet. Men jeg synes han er litt sparsom med svarene sine akkurat nå.

- Men jeg er påpasselig at jeg takker Gud også. Det er mye å takke for; familien min, landet jeg bor i, fint vær og god mat. Helt enkle ting. Jeg tror fremdeles at Gud alltid vil være med meg og kjenner hans tilstedeværelse, sier Frank i samtalen med programleder Magne Vik Ravndal.

Fallet som forandret alt

I podkasten forteller Frank Øren om den skjebnesvangre fredagen i 2022, da han var på guttetur sammen med 16 kamerater i Sverige. Rett før middagen skulle de bare rusle en tur i skogen.

Plutselig mister Frank balansen, og blir løpende nedover en skråning. Det han ikke vet er at det er en kant i bunnen av skråningen og et stup på halvannen meter. Han har maks uflaks, brekker nakken og mister førligheten fra halsen og ned.

- Alt ble forandret. Nå klarer jeg ikke å gjøre noe uten hjelp. Noen ganger har jeg tenkt at det kanskje hadde vært best om det hadde endt der. Men da hadde jeg jo ikke fått alle fine stundene sammen med kona mi. Jeg hadde ikke fått være med barn og barnebarn. Jeg hadde gått glipp av mye som jeg er viktig for meg, sier Frank Øren.

Musikerne har han også rundt seg fremdeles. 13. april i år var Frank på scenen i Steinkjer kirke, for første gang etter ulykken, sammen med «Bjelleklang» og mannskorkamerater fra Steinkjer. Det ble et sterkt comeback, som han forteller om i denne episoden av «På trua laus».

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)