På trua laus: Åpen for hellige øyeblikk

Den nye Olavsfest-direktøren tror ikke på Gud, men han er åpen for hellige øyeblikk. I podkasten «På trua laus» forteller Steinar Larsen om hvordan opplevelser i katedralen har gjort sterke inntrykk på ham.

Den nye Olavsfest-direktøren Steinar Larsen (t.v) er denne ukas gjest hos programleder Magne Vik Ranvdal (t.h) i podkasten «På trua laus».

- Vi er så heldig å ha Nidarosdomen tretti meter unna festivalkontoret. Når jeg besøker kirkerommet og opplever kunst og kultur i fantastiske bygg, så skjer det noe med meg som ikke er så lett å forklare. Det må være et aller annet utenom det som vi kan kalkulere og regne oss fram til, sier Larsen i møte med programleder Magne Vik Ravndal.

I denne episoden av «På trua laus» forteller Steinar Larsen om en slik opplevelse under Olavsfest i 2019, da Åge Aleksandersen og gitarist Gunnar Pedersen opptrådte i Nidarosdomen, og da sistnevnte spilte «Barnatro» på en måte ingen glemmer.

- Unike musikere som formidler en av de enkleste melodier i den storslåtte katedralen, det er klart at det gjør noe  med oss. Vi som var der, glemmer det aldri, forteller direktøren.

Vil gi rom for tro

Et av gjennomgangstemaene er festivalen i Trondheim er prosjektet «Tro mot 2030». Her finnes seks faste spørsmål som Olavsfest stiller til mange av sine gjester, og i denne podkast-episoden får Steinar Larsen selv svare på disse seks spørsmålene. Det handler om tro og religion, om uforklarlige opplevelser eller om et liv etter døden.

- Jeg har ikke brukt så mye tid til å reflektere over et liv etter døden. Skjer det noe etter jeg dør, får vi ta det da, tenker jeg. Det viktigste er å være greie med hverandre her og nå. Så får vi se hva som skjer etterpå, sier Steinar Larsen.

Se og hør tidligere episoder av «På trua laus» her

«Snakker om tru i ny podkast« (15.03.2023)

Les mer om Olavsfest 2023 her