På trua laus: - Arbeidet har preget trua mi

Per Audun Letnes er arkitekten som har stått bak flere utsmykninger av kirker på Innherred. Arbeidet har satt et tydelig preg på trua hans.

Oppveksten på Røra og arbeidet med kirkekunsten på Innherred har forma trua til Per Audun Letnes.

En gjennomgangstone i arbeidet med kirkene har vært å flytte kors og Jesusfigurer ned på golvet. Hvis kirka har hatt ei grind inn til kor og alter (korskille), har han gjerne fjernet denne.

For Letnes handler alt dette om å formidle nåde.

-  At Kristus-figuren står på golvet, midt i blant oss, er ei viktig fortelling i seg sjøl. Jeg husker jeg vokste opp med prester som fortalte om en dømmende Jesus. Det er i sterkt kontrast til det Jesus sjøl sier om at når vi samles to eller tre, så er han i lag med oss. Det er den guddommen vi trenger, den som er til stede, sier arkitekten i samtalen med programleder Magne Vik Ravndal.

Godlynt og tillitsfull

I denne podkast-episoden forteller Per Audun Letnes om oppveksten på Røra i Inderøy kommune, som han mener har forma både trua og livet hans. Familiens småbruk og farens snekkerverksted sto sentralt i en kvardag med mye folk og åpent hus.

- Mor og far var godlynte folk. Jeg kan aldri huske på at de var ordentlig sint. Det var veldig godt å vokse opp i en sånn heim, det har jeg lært mye av, sier Letnes i «På trua laus».

«Snakker om tru i ny podkast» (20.03.2023)

Alle episodene av «På trua laus»