På trua laus: - Har alltid vært nysgjerrig på tru

- Det er vanskelig å stå nært døden uten å tenke på det eksistensielle. Hva skjer nå? Er dette verdt det? Er alt over? sier oberst Marianne Døhl, som er sjef for luftkrigsskolen i Trondheim. Hun har tidligere tjenestegjort i krigen i Afghanistan. I denne episoden av «På trua laus», som ble tatt opp under årets Olavsfest i Trondheim, forteller hun om trua, nysgjerrigheten og krigen.

Oberst Marianne Døhl under samtalen i Kirkehagen.

Da Marianne kom til Afghanistan i 2010, var hun midt i en konflikt med dype religiøse røtter. Men folkene hun møtte var likevel like uansett:

- Tru og religion var definitvit en del av spenninga i Afghanistan. Erfaringa var likevel at når mennesker møter mennesker, så er vi veldig like. Alle ønsker å ta vare på hverandre og ha et godt liv. Noen ganger er det nesten som om religionene kludrer det litt til, sier hun i samtalen med programleder Magne Vik Ravndal.

Hør episoden her:

- Det er et sitat som sier at «det finnes ikke ateister i skyttergravene». Er det sånn det er når krigen er rett i nærheten?

- Man blir iallfall mer bevisst. Jeg tjenestegjorde sammen med folk fra alle religioner, og det var naturlig for mange å være bevisst på det man trodde på. Det er vanskelig å stå nært døden, uten å tenke på det eksistensielle, sier Marianne Døhl.

Nysgjerrig tviler

I samtalen fra Kirkehagen under Olavsfest, beskriver den høystående offiseren seg som nysgjerrig og en tviler.

- Jeg kommer fra en familie som har et utrolig bevisst forhold til religion, uten å være kristne. Jeg har tatt med meg gjennom livet, disse spørsmålene om hva denne troen er. Hvordan kan man tro, når det er fakta som gjelder? Når noen sier at de tror, så tenker jeg alltig «hvorfor»? Og det er i nysgjerrighet og respekt. Hva består denne trua i? Hvorfor trur noen så sterkt. Jeg er nok hverken kristen eller humanetiker. Jeg er en tviler, sier hun i denne podkastepisoden.

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)