På trua laus: Det vanskelige valget

Presten Ole Kristian Bratseth og kona Eline opplevde at barnet deres, som ennå var i mors mage, hadde en alvorlig sjukdom. Plutselig måtte de som foreldre ta et veldig vanskelig valg. I podkasten «På trua laus» forteller Ole Kristian Bratseth om dilemmaet som også berørte trua og prinsippene.

Ole Kristian Bratseth er kapellan i Ranheim og Charlottenlund menighet i Trondheim.

Ole Kristian er kapellan i Ranheim og Charlottenlund menighet i Trondheim. I podkasten forteller han hvordan hans kristne tro for ham hadde ledet fram til tydelige prinsipper om abort og om livets ukrenkelighet. Da han selv sto i dilemmaet for sitt syke barn, ble spørsmålene nære på en helt annen måte.

Til slutt valgte de å avslutte svangerskapet. Prognosene for overlevelse for barnet var svært dårlige, og prosessen med å bære det helt frem ville bli for krevende for familien.

Hør podkasten her:

- Mi tru og hvordan jeg hadde tenkt på forhånd var ballasten jeg hadde med meg. Det er fint å være prinsipiell av og til, det kan hjelpe oss til å sette en retning. Men vi må være åpen for at prinsippene kan møte på problemstillinger som ikke tatt høyde for. Det har jeg kjent jeg mye på, sier Ole Kristian Bratseth i samtalen med programleder Magne Vik Ravndal.

Sint på Gud

I podkast-episoden forteller Ole Kristian hvordan trua på Gud og opplevelsen av at mange har støttet dem og bedt for dem, har vært viktig i sorgen over å miste et barn.

Samtidig legger han ikke skjul på at han innimellom har vært sint på Gud.

Jeg kunne gå fra takknemlighet til å være illsint. På noen tidspunkt tenkte jeg «Gud, hva er det du holder på med? Skjønner du ingenting?». Jeg pleier å si at det skal være lov å være litt tenåring med Gud og slamre litt med døra. Så har jeg jo grubla en del, og så har jeg funnet det fundament å stå på som Gud gir, sier Ole Kristian Bratseth i «På trua laus».

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)