På trua laus: Rom for tvil og lidelse

Sandra Karine Iversen ble deprimert som kristen leder. I denne podkastepisoden forteller hun hvordan erfaringene åpnet opp ei tru som rommer lidelse og tvil.

På trua laus: Rom for tvil og lidelse

Sandra vokste opp og var særdeles aktiv i ulike kristne menigheter. Hun sa ja til de fleste forespørsler. Hun ønsket å være flink og å ikke lesse arbeidet på andre. Etterhvert gjorde det henne helt utslitt. Hun begynte å stille spørsmål ved trua si og sluttet ei stund å be til Gud.

Etter alt dette, da hun hadde flyttet til Bergen og begynt å studere, måtte hun behandles for depresjon.

Hør podkasten her:

Sandra har valgt å fortelle sin historie, for å understreke at det å slite psykisk ikke  bør være et problem, men snarere en viktig kompetanse i kirka. Alle såre erfaringer har fått frem nye dimensjoner ved trua hos henne:

- Etter å ha jobbet med livet mitt, fant jeg at denne Gud som jeg har brukt så mye tid med, han er ekte og han er min. I dag rommer trua mi både tvil og lidelse. Og det er lov. Det at jeg har det vondt går ikke i mot at Gud er god. Det at jeg tviler går ikke i mot at han er sann.

- Nå står jeg på en stødig grunn som har blitt grundig testet. Det har vært mye opp igjennom livet som jeg ikke kunne stå på. Det har vært en del opprydding. Men nå står jeg på stein. Denne trua bærer livet, sier Sandra Karine Iversen.

Bruker musikken til å formidle øyeblikket

Sandra Karine Iversen jobber i dag som «menighetsplanter» i organisasjonen Normisjon. Hun reiser rundt for å prøve å etablere nye kirker og menigheter, og hun forkynner og leder lovsang.

Men hun er også musiker som skriver egne sanger, og da med artistnavnet Karine Kvisgård.

- Musikken er min emosjonelle dagbok, det gir et bilde på hvordan jeg har følt meg på et tidspunkt, og jeg er veldig glad for å kunne formidle det i musikken.

- Hvorfor bruker du et annet navn som artist enn du gjør i kirka?

- Begge to er meg, men samtidig er det to forskjellige sider av meg. Musikken kan nøye seg med å forklare ett øyeblikk i tid, og det er alle inneforstått med. Det er ikke nødvendigvis livets store sannheter, men det kan være sant akkurat der og da. For meg er det uansett mye tru i alt, det betyr mye for meg, sier Sandra Karine Iversen i samtalen med programleder Magne Vik Ravndal.

Innimellom samtalen presterer Sandra også noen av sine egne sanger.

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)