Ny-biskopens første prostibesøk

Heimdal og Byåsen prosti var først ut på biskop Herborg Finnsets introduksjonrunde. Dagen i Kolstad kirke inneholdt alt fra gudstjeneste til «grilling».

Biskop Herborg fikk møte prestene i Heimdal og Byåsen i en egen sesjon under prostibesøket i Kolstad kirke. (Alle foto: Aud Keysan Rosvoldsve)

Besøket i Heimdal og Byåsen er det første i rekken av møter mellom biskop Herborg og ansatte og lokalbefolkning i de ulike prostiene. Denne reisen rundt om i Trøndelag er en viktig del av starten på hennes bispetjeneste i Nidaros. Flere av hennes medarbeidere på bispedømmekontoret var også med til Kolstad, denne torsdagen midt i november.

- Dette at viktige personer ved bispekontoret møtte stabene i hele prostiet på en slik fagdag ble veldig godt mottatt, sier prost i Heimdal og Byåsenen, Bertel Aasen.

Han hadde selv ledelsen av programposten «Grill en biskop». Aasen stilte både nærgående og dyptpløyende spørsmål, og biskopen svarte både til humor og ettertanke.

Bertel Aasen sto for «grillingen» under avslutningen på prostibesøket i Kolstad kirke, og gjorde de fremmøtte litt bedre kjent med sin nye biskop.

Å være kirke i dag

Etter å ha startet dagene med å feire gudstjeneste sammen med ansatte i prostiet, holdt biskopen et foredrag om å være kirke i dag. Dette førte til ivrige samtaler i åtte medarbeidergrupper, som delte sine innspill og erfaringer med hverandre.

Biskop Herborg fikk også mulighet til å møte menighetsrådslederne i prostiet, før dagen ble avsluttet med kulturkveld for alle som bor i prostiet.

Dette ble en flott kveld med lokale sang og musikkrefter: Byneset Spellmannslag åpnet kulturkvelden med flere fine innslag. Videre var det innslag av sangeren Hilde Gjermundsen med Erling With Aasgaard ved orgel og piano. Oline Grimstad og Christine Goedecke formidlet fine innslag på fløyte og piano. Og Thunder TenSing med slagverk ga et friskt  ungdommelig innslag.

- Kulturkvelden ble avsluttet med en inspirerende og tankevekkende tale av biskopen, som tok utgangspunkt i de unike norske, frivillighetstjenestene. Etter å løftet frem norsk frivillighet på et generelt plan satte hun den inn i en åndelig sammenheng. Dette berørte tilhørerne, forteller prost Bertel Aasen.

Fortsetter i Levanger

Biskopens introduksjonsrunde fortsetter med besøk i Sør-Innherad prosti, i Levanger tirsdag 21. november.

Dette er hele listen over resten av besøksrunden:

• 21. november 2017: Sør-Innherad
  • 10. januar 2018: Gauldal
  • 11. januar 2018: Orkdal
  • 12. januar 2018: Stjørdal
  • 23.-24. januar 2018: Namdal
  • 25. januar: Nord-Innherad
  • 31. januar: Fosen
  • 1. februar: Strinda

Biskopen fikk møte menighetsrådslederne i Heimdal og Byåsen, her representert ved noen av dem. Fra venstre: biskop Herborg Finnset, seksjonsleder ved bispedømmerådskontoret Inge Torset, Bertil Halsen (Bynset), Leiv Elvestad (Tiller), Ivar Selmer Olsen (Sverresborg) og Jon Stene (Byåsen).

Thunder tensing (over) og Byneset Spellmannslag underholdt under kulturkvelden i Kolstad kirke.