På trua laus: Møtte Narnias løve

Ragne Grande fra Lierne står fremst i forestillingen «Narnia - Løven, heksa og klesskapet» som løven Aslan. Forestillingen ble skrevet av C.S. Lewis med tydelige bibelske undertoner. I podkasten «På trua laus» forteller hun om trua og teateret - og hvordan hun nærmet seg den velkjente teaterrollen.

Skuespiller Ragne Grande i podkastsamtale med «På trua laus»-programleder Magne Vik Ravndal (foto: Vegard Eggen, Trøndelag teater)

Mange kjenner Ragne Grande fra Netflix-suksessen «Milliardærøya». Men det er på Trøndelag teater hun hører hjemme. Og podkasten - som legges ut både som video- og lydsending - ble produsert i den ærverdige Theatercaféen:

Se episoden her:

Hør episoden her:

- Viktig å finne mennesket i Aslan

Mange har lest eller sett historiene om barneheltene i Narnia tidligere, som bestselgende bøker eller populære filmer på TV og kino. Fire barn går gjennom et skap til en eventyrverden, og blir etterhvert riddere for kongen. En av dem, velger imidlertid å følge den onde dronningen og bli forræder. I følge en gammel pakt, må han da bli der for alltid. Men Aslan tar straffen for at forræderen skal få leve. Løvekongen beseirer så døden og står opp til livet igjen.

I samtalen med programleder Magne Vik Ravndal forteller skuespilleren fra Lierne at hun ser paralellene mellom bibelens påskefortelling og Narnia-historien om Aslan som ofrer seg. Samtidig har hun forsøkt å fjerne seg litt fra det i sin tolkning.

- Å være konge og Gud er store titller som ofte kan bli tomme, det blir bare noen størrelser man ser for seg. Derfor har det for meg handlet om å laste ned mennesket i Aslan. Da kan jeg være på scenen og bruke meg sjøl. Skulle jeg bare gått inn i rollen gjennom det himmelske, kunne det fort blitt tomt, sier hun.

- Samtidig har jeg jobbet mye med hva slags guddommelige egenskaper jeg kan gi Aslan. Siden forestillingen henvender seg til barn, har det å bruke humor, skape tillit og  gi barna noen å heie på blitt viktig for meg.

Barna er viktigste perspektiv

Det at fortellingen om Narnia så tydelig peker på barnas verdi, har blitt viktig for Ragne:

- Den delen av historien beveger meg veldig. Det er tydelig i Narnia-verdenen at barna er viktigst. Når vi nå, samtidig som forestillingen spilles her, ser hvordan krigene herjer og så mange barn blir uskyldige ofre, blir dette et sentralt perspektiv.

Å spille barnas løvekonge har blitt ekstra fysisk for Ragne i år. Samtidig som hun gestalter rollen som Aslan, er hun nemlig gravid med barn nummer to.

- For meg blir hver forestilling en enda tydeligere kontakt med det å ta vare på et lite liv. Et instinkt som går foran alt. Det er mye Aslan i det óg, sier Ragne Grande i denne episoden av podkasten «På trua laus».

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)