Rocker opp Luther

Arrangørene lover Martin Luther-salmer slik du aldri har hørt dem før, under Rockegudstjenesten i Kolstad kirke i Trondheim, fredag 10. november.

Rocker opp Luther

Rockegudstjenesten i Kolstad kirke er en av mange alternative musikkgudstjenester i Trondheim de siste årene.

Dette er en satsing og et samarbeid som flere menigheter står bak: I vår var det elektro-messe i Lademoen tidligere i høst ble det invitert til pop-messe i Ilen. Nå er det gitarsoloer og tyngre riff som skal prege gudstjenesten i Kolstad kirke fredag kveld.

- Vi ønsker å tilby gudstjenester for «ungdom i alle aldre», med en musikk som de kan gjenkjenne og forstå. Vi har flere unge ensembler med i rockegudstjenesten, og inviterer byens konfirmanter spesielt, sier trosopplæringskoordinator i Heimdal prosti, Bjørn-Olav Berg.

Industri-metal

Gudstjenesten i Kolstad er bygd opp med tradisjonell liturgi og kjente salmer. Men alt presenteres i en rocka innpakning.

Et eget husorkester med musikere fra ulike band i byen er med, det samme er Fireband fra Heimdal og Byneset og ungdomskoret Thunder fra Heimdal.

Og så får altså reformatoren fra Wittenberg en helt spesiell plass:

- Vi legger ikke skjul på at vi fremdeles er inne i reformasjonsåret. Luthers salmeskatt er viktig å ta vare på, men vi gjør det på vår egen måte. «Vår Gud han er så fast en borg» i industrimetal-stil kommer til å bli en spesiell opplevelse, sier Berg.

Han legger til at det satses på et profesjonelt lys- og lydbilde for å ytterligere forsterke gudstjenesteopplevelsen i Kolstad kirke denne kvelden.

Fireband fra Heimdal/Byneset er et av bandene som deltar i Rockegudstjenesten i Kolstad kirke.