Prestejobb i bygda der folk bryr seg

I Snåsa heter det at «vi er et lokalsamfunn der vi ser hverandre og bryr oss». Det burde være et godt utgangspunkt for den som vil bli ny sokneprest her. Nå utlyses prestestillingen i Snåsa. Søknadsfrist er 21. mars.

(Foto: Tore Viem)

«I Snåsa kan du gå ubedt på besøk til naboen, og ditt engasjement er viktig for bygda», skriver Visit Snåsa. På det grunnlaget har kommunen nord i Trøndelag fått et svært aktivt organisasjonsliv, som også Snåsa menighet er en del av. Soknepresten blir en naturlig del av et inkluderende bygdeliv, og får mulighet til å påvirke gjennom sin tjeneste i kirke og lokalsamfunn.

Det er derfor en spennende prestejobb som utlyses i Snåsa.

LES HELE UTLYSNINGEN HER.

Olavskilde

Det er mye fjell i Snåsa og naturen er vill og vakker. Her er det skiløyper gjennom hele bygda, og det er idrettslag og treningssenter på plass. Musikk- og kulturlivet er allsidig og aktivt.

Soknet omfatter Snåsa kommune som har 2.122 innbyggere, en kirke og en kirkegård. Kirken er en middelalderkirke i stein med eldste del fra 1200-tallet. Den har plass til ca. 400 personer.

I tillegg til kirken, finnes kirkestedet Megard med Norges nordligste Olavskilde.

Tospråklig

Snåsa ligger sentralt i sørsamisk område, og Snåsa kommune ble som første kommune innlemmet i forvaltningsområdet for samisk språk fra 1.1.2008. Det betyr at samisk og norsk skal være likestilt.

Sørsamisk språk og kultur er en viktig del av kommunens identitet, og «Gïelem nastedh» - sørsamisk språk- og kompetansesenter - er opprettet som et prosjekt for å synliggjøre og vitalisere dette.

Samarbeid

Soknepresten i Snåsa deler kontorfellesskap med kirkeverge, sekretær, organist, og menighetsarbeider som jobber med trosopplæring, diakoni og som klokker. I soknet er det også stillinger for kirketjener/kirkegårdsarbeider og renholder. Det er stort fokus på at alle er en del av arbeidsfellesskapet, og stabsmøter hver annen uke er viktig for samarbeid og koordinering av arbeidet.

Menighetsarbeidet er organisert blant annet i diakoniutvalg, musikkutvalg og gudstjenesteutvalg. Kirke-skolesamarbeid og trosopplæring er også godt utviklet.

LES MER OM SNÅSA MENIGHET HER

Snåsa kirke er en korskirke i stein fra 1200-tallet. Den har 500 plasser. (Foto: Wikipedia)