Studerer samisk tro og livssyn

Nidaros bispedømme har sørsamisk kirkeliv som et særskilt ansvar, og er avhengig av oppdatert kunnskap. Derfor har fire av de ansatte gjennomført et studium i samisk tro og livssyn ved Samisk Høgskole i Kautokeino.

Studenter fra Nidaros sammen med foreleser på Samisk høgskole i Kautokeino. Fra venstre: Menighetspedagog i Steinkjer og omegn Anne Lise Voll, foreleser og fagansvarlig Lovisa Mienna Sjøberg, sokneprest i Snåsa John Gunnar Krogstad og rådgiver for samisk kirkeliv i Nidaros Vigdis Aanderaa Aakre. Trosopplæringsmedarbeider i Saemien Åålmege, Meerke Krihke Leine Bientie har også deltatt fra Nidaros.

Til sammen har studentene tilbragt fire studieuker i Kautokeino, to før jul og to etter. Studiet har hatt en historisk del, men har også inneholdt dagsaktuelle tema rundt tro og livssyn i Sameland (Sápmi). Det har vært et spenn fra førkristen religion, kristningen av landet som har både katolske og ortodokse røtter, protestantisk misjonering, fornorskingspolitikken frem til dagens levende trospraksiser.

Studentene har dessuten fått et innblikk i ny-åndelighet og sjamanisme, et tema som definitivt har preget nyhetsbildet de siste ukene...

«For oss i Nidaros har møtet med læstadiansk kristendom vært spennende og til dels nytt. Siste undervisningsuka fikk vi et spennende møte med en sjølutnevnt sjaman og vi fikk også møte den kjente knivmaker og helbreder Per Simma fra Lannavaara. For meg som prest var det flott å høre hvor sterk og klar han var på at han i seg sjøl var intet, Gud var alt», skriver sokneprest i Snåsa, John Gunnar Krogstad i det lokale menighetsbladet Solsang.

De fire studentene fra Nidaros jobber til daglig i menighetsarbeid eller bispekontor. Slik er de med på å oppfylle Nidaros biskop sin tydelige ambisjon om å synliggjøre det samiske folket og å løfte samisk språk og kultur inn i gudstjenesteliv, trosopplæring og øvrig kirkelig virksomhet.