Visitas på sykehusene i nord: - Vi skal ha god tid!

Preste- og samtaletjenesten ved sykehusene skal alltid ha god tid til de som trenger dem. Under bispevisitasen på Sykehuset Namsos og Sykehuset Levanger fikk biskop Herborg møte både prest, diakon og samarbeidspartnere.

Møte med Seksjon læring og mestring ved Helse Nord-Trøndelag. Fra venstre: Seksjonsleder Ann Kathrin Hagen Røstad, sykehusdiakon Astrid Bergslid, rådgiver Inger Lise Brede, sykehusprest Åse Marit Prestrud Mahlum, rådgiver Liv Eli Lysfjord, rådgiver Mette Holte, rådgiver Britt Haukø og biskop Herborg Finnset. (Foto: Aud Kristin Saltvik Aasen)

Både sykehusprest Åse Marit Prestrud Malum (Levanger) og sykehusdiakon Astrid Bergslid (Namsos) understreket betydningen av å kunne være lett tilgjengelig og å ha god tid.

I dag deltar de aktivt i det klinisk-etiske arbeidet ved sykehusene i Helse Nord-Trøndelag. De samtaler med pasienter og pårørende, bidrar til refleksjon for ansatte og kan legge til rette for vigsler, salving, lystenning eller nattverd.

Prest på plass igjen

Etter noen år med lavere bemanning enn vanlig, er det nå sykehusprest på plass i Levanger og sykehusdiakon i Namsos. Det gjør kontakten bedre og mer kontinuerlig.

- Sykehusene har nå en velfungerende preste- og samtaletjeneste etter flere år uten prest i Levanger. Det er godt å møte kompentente medarbeidere som allerede har opparbeidet et godt kontaktnett, sier biskop Herborg etter visitasen.

Tverrfaglig

I løpet av de to visitasdagene møtte biskopen både direktør Tor Åm og helsepersonell fra ulike avdelinger. Hun fikk også bedre kjennskap til ulike faggrupper og tverrfaglige forum som Preste- og samtaletjenesten er en del av.

På Sykehuset Levanger innebar det en spennende samtale med Klinisk Etisk Komité (KEK). I Namsos bød visitasen på en nær samtale med Palliativt team, som er en tverrfaglig støttefunksjon for pasienter som vet de har begrenset tid å leve.

- I livets siste fase er det et viktig tilbud preste- og samtaletjenesten kan gi. Dette er eksistensiell hjelp; å være en medvandrer i alle livets faser, sier biskop Herborg.