Hvilke yrkesmuligheter finnes i Den norske kirke?

Dette var et av mange spørsmål som ble stilt til ansatte i Den norske kirke under årets digitale utdanningsmesse arrangert av Ta Utdanning.

Espen Dahlgren Doksrød (f.v bak), Anna Nicoline Segtnan Mentzoni, Christina Ludvigsen (f.v foran), Unni Pedersen

- Vi fikk mange spørsmål om hvilke yrker og utdanninger som kan være aktuelle, dersom man skal jobbe i Den norske kirke. Det var spørsmål om alt fra presteyrket, gravferdsrelatert arbeid til nysgjerrighet rundt hvilke andre muligheter som finnes, forteller Oda Buseth Danielsen.

Danielsen er en av de ansvarlige for Den norske kirkes deltakelse ved utdanningsmessen i Midt-Norge. Hun er ansatt i Nidaros bispedømme. I et normalår uten pandemi blir utdanningsmessen arrangert fysisk i Nidarøhallen i Trondheim.

- Kirkelig fellesråd i Trondheim, Nidaros og Møre bispedømme samarbeider om en stand i hallen under utdanningsmessen, hvor vi prøver å synliggjøre mangfoldet blant yrkesretningene innen kirken. Vi har også samarbeidet om den digitale messen. I år var vår digitale stand bemannet med personer som representerte ulike yrkesgrupper. Vi hadde med oss personer fra administrasjon og gravferdsarbeid, kantorer, diakoner, prester, menighetspedagoger og kateketer. Vi håper at det neste år kan bli aktuelt med både fysisk og digital messe, fortsetter Danielsen.

Besøket ved Den norske kirkes digitale stand i Midt-Norge var svært god med 906 besøkende over to dager.

Her finner du mer informasjon jobbmuligheter: Kirkejobb

Mange spørsmål

Elevene ved ungdoms- og videregående skoler i Midt-Norge kunne stille spørsmål om alt de lurte på under utdanningsmessen.

- Vi fikk ikke bare spørsmål om yrker og utdanning, men også om tro. Mange lurte på om man må være medlem i Den norske kirke for å være ansatt der. Vi fikk også spørsmål om vi trodde på Gud og om hva det vil si å være kristen, forteller hun videre.