Klar for visitas i Sverresborg og Ilen: - Opptatt av barn og unge

Biskop Herborg Finnset vil ha et spesielt fokus på barn og unge, når hun drar på bispevisitas til bydelene Ilen og Sverresborg i Trondheim, 25. februar - 3. mars.

Klar for visitas i Sverresborg og Ilen: - Opptatt av barn og unge

- Jeg kommer til å ha et tydelig blikk på oppvekstvilkår denne gangen. Det blir naturlig i de mange møtene med menighetsliv og aktiviteter, men også i samtalene vi skal ha med Trondheims politiske ledelse, sier biskopen.

Visitasen i Sverresborg og Ilen blir hennes fjerde som biskop i Nidaros. Hun har tidligere
vært i Lierne/Røyrvik/Namsskogan, deretter i Hoeggen/Tempe/Leira/Bratsberg før hun besøkte soknene i nye Indre Fosen kommune.

Lang tradisjon

Bispevisitasen har en lang tradisjon, og er en av biskopens aller viktigste oppgaver. Når biskopen besøker menighetene handler det om å utføre biskopens tilsyn i praksis, og programmet for dagene i Sverresborg og Ilen er rikholdig.

- I tillegg til ulike gudstjenester, skal vi delta på babysang, skolebesøk, «Tweens» og konfirmantundervisning, før det hele avsluttes med visitas- og karnevalsgudstjeneste i Sverresborg kirke. Men for all del; visitasen inneholder selvsagt møter med alle aldersgrupper, derfor har vi også lagt inn besøk på hyggestund i Ilen kirke og hos brukerne av Hjorten omsorgssenter, sier biskop Herborg.

Visiterer to sogn samtidig

Også denne gang visiterer biskopen flere sogn samtidig. Dette innførte hun fra første visitas av som ny biskop.

- På denne måten tar det kortere tid å komme over alle menighetene i Nidaros, og vi får muligheten til å se på konkrete samarbeid. I Sverresborg og Ilen er det for eksempel ansatte som arbeider i begge sokn, forteller biskopen.

Media er velkommen til å følge biskopen under visitasen. Detaljert program er vedlagt.