– Kirken trenger ulike folk

– Som prost skal du bidra til å skape enhet mellom folk i menighetene. Og jeg tror du vet at enheten ikke er basert på enighet. Tvert imot, kirken lokalt trenger folk med ulike meninger, erfaringer og evner, sa biskopen til Ove Sjursen da han ble innsatt som prost i Karmøy.

Biskop Anne Lise Ådnøy og prost Ove Sjursen. Foto: Skjermdump fra TV Haugaland.

Her på TV Haugalands Youtube-kanal kan du se hele festgudstjenesten fra Kopervik kirke, med innsettelsen av ny prost, og avskjed med Helge Gaard.

Biskop Anne Lise Ådnøy hadde denne hilsenen til Ove Sjursen, som har vært sokneprest i Veavågen menighet.

Kjære Ove! Velkommen som prost i Karmøy, velkommen i prostegruppa. Du kommer ikke akkurat inn i ukjent farvann. Men nå skal du se alt fra en annen vinkel. Som prost skal du lede gjennom andre, prester og staber og sokneråd og fellesråd. Det tror vi du kan gjøre på en god måte.

Da kapellanen i Hundvåg trengte et kontor var det ikke planlagt i tegningene, men han fikk Menighetssekretær-kontoret. Noen hadde glede av å plukke vekk M-en på dørskiltet. Han ble dermed «enighetssekretær». Som prost skal du bidra til å skape enhet mellom folk i menighetene. Og jeg tror du vet at enheten ikke er basert på enighet. Tvert imot, kirken lokalt trenger folk med ulike meninger, erfaringer og evner.

Jeg vil minne deg om noen ord fra Efeserbrevet: "Du skal Forstå hva som er Herrens vilje (5,17) og være tro mot sannheten i kjærlighet (4,15), for at kroppen kan vokse og bygges opp i kjærlighet (4,16)."

Må Gud fortsatt utruste deg med innsikt og evne til å formidle og lede gjennom forkynnelse og undervisning. Jeg ser fram til å samarbeide med deg i ledergruppa og til å bli bedre kjent.