– Det er Gud som bærer deg

Søndag ble Aksel Johan Lund ordinert til prest av biskop Anne Lise Ådnøy i St. Petri kirke. – Så flott det har vært å høre om din vei fram til denne dagen, sa biskopen i sin hilsen.

Fra venstre: Domprost Stefan Emmerhoff, biskop Anne Lise Ådnøy, lektor ved VID Karen Margrete Eikenes Mestad, Aksel Johan Lund, kapellan Sølvi Vinnes, Aksel Johans ektefelle Kristin Anda og prost i Jæren Lars Sigurd Tjelle. Foto: Sølve Tafjord

– På sundag kjem den dagen eg har førebudd meg til i fleire år - eg skal endeleg verta ordinert til presteteneste i Den norske kyrkja! For biskop og kyrkjelyd, ved løftesavlegging, forbøn og handspålegging, vil eg legga liv og teneste i Guds hender. Ordinasjonsdagen er ein stor dag for meg, skrev ordinanden selv på Facebook før søndagens gudstjeneste, og inviterte alle som ville til å delta i den digitale overføringen på Youtube.

Han var også spesielt glad for at det akkurat i tide ble åpnet for at opp til 100 personer kunne være tilstede i kirken. I hilsenen sin til den ferske presten sa biskop Anne Lise Ådnøy at det hadde vært flott å høre og lese om Lunds vei fram til denne dagen.

– At du faktisk kan si, med litt beven. «Det er dette eg er skapt for å gjere». Bakgrunnen i familien, med kirkegang og kirkeliv tett på, har vært med på å forme deg. Du tar utgangspunkt i dåpsdagen 3.des. 1995 og vet at du fra da av har hørt til i et større bilde, kanskje tør vi si at du har hørt til «i en større plan».

– Mens andre ungdommer fra kirke-hjem tester grenser i et opprør utenfor det kristelig, gikk du motsatt veg og ble engasjert i et frikirkelig fellesskap. Det rommet viste seg å være for trangt, men på Misjonshøgskolen fant du medstudenter og lærere som satte deg på sporet av prestegjerningen.

Visdomsord fra Japan

– Jeg ble så utrolig glad da jeg traff deg som student og hørte at du kjente til den japanske teologen Kosuke Koyama. Vi kan ha ham som vår felles helt. Du er rask, imponerende rask, og jeg tar sjansen på å hilse deg med et visdomsord fra denne japanske prestelæreren. I boka «Three mile an hour-God», om Gud som går med en fart på ca fem km i timen, skriver Koyama: «God invites us to move foreward in depth, not only in distance.» Jeg håper du tar deg tid til å utforske dybdene i Gud og medmennesker, den Gud som ga avkall på all mobilitet da han lot seg korsfeste.

– Vi har også reflektert over de erfaringene du fikk som prestevikar, som du kanskje skulle vært foruten, men som likevel ikke tok motet fra deg. Takker Gud for det! Når det stormer og alle de andre dagene er det Gud som bærer deg og gir deg det du trenger, også i prestetjenesten, sa biskop Anne Lise Ådnøy.

Aksel Johan Lund har fra nyttår vært tilsatt som prostiprest i Jæren, med 40% tjeneste som menighetsprest i Nærbø, og resten som ungdomsprest i Nærbø og Bryne menigheter.

Her på Nærbø menighet sine Facebooksider kan du se en fin presentasjon av Aksel Johan i samtale med prost Lars Sigurd Tjelle.