Ber om hjelp til arbeidet i Libanon

Kirkens Nødhjelp ber norske menigheter om hjelp og forbønn for arbeidet de gjør i katastroferammede Libanon og Beirut. Generalsekretær Dagfinn Høybråten håper på bred oppslutning om offerappell sendt ut denne uka.

– Vi må stå sammen med den hardt prøvede befolkningen i Libanon, og gjøre det vi kan for å hjelpe, sier Benedicte Næss Hafskjold, Kirkens Nødhjelps landdirektør i Libanon. Foto: Kirkens Nødhjelp / Joakim Elli

– Libanon er på nytt rammet av krise etter den katastrofale eksplosjonen i Beirut. Til nå har over 150 liv gått tapt og hundretusenvis står uten et hjem. Behovet for nødhjelp er enormt. Folk trenger rent vann, mat og husly, skriver generalsekretær Dagfinn Høybråten i Kirkens Nødhjelp i en mail til norske menigheter denne uken.

Allerede før eksplosjonen var situasjonen i Libanon akutt. Landet som allerede huser 1,5 millioner syriske flyktninger, er hardt rammet av fattigdom, konflikt, pandemi og økonomisk og politisk krise.

Til stede på bakken
Kirkens Nødhjelp har arbeidet i Libanon siden 2013 og hjelper de mest sårbare menneskene, de som mangler rent vann, mat og et trygt sted å være. Organisasjonens medarbeidere er til stede i Beirut, likeså deres kirkelige partnere.

– Vi i Kirkens Nødhjelp er til stede på bakken i Beirut med katastrofehjelp, hvor vi nå mobilisererer i godt samarbeid med våre partnere MECC (Middle Eastern Council of Churches), IOCC (Internasjonal Orthodox Christian Charities) og ABAAD. IOCC har i flere år vært vår hovedpartner innenfor vann, sanitær og hygiene, og MECC og ABAAD er våre partnere i forhold til å hjelpe de som er utsatt for kjønnsbasert vold og med å tilby psykososial støtte/mental helsehjelp, skriver Høybråten.

Som en umiddelbar del av responsen er organisasjonen gang med å planlegge

• Utdeling av  mat/måltider
  • Utdeling av hygiene-pakker med beskyttelses utstyr mot COVID-19 (masker og hånddesinfeksjon)
  • Utdeling av kjøkkenutstyr og tepper
  • Psykososial støtte og mobile tjenester for de som er utsatt for kjønnsbasert vold

Sammen med partnere kartlegger nå Kirkens Nødhjelp ødeleggelser av klinikker, skoler og leiligheter, slik at også disse kan rehabiliteres så fort som mulig.

Etterslep på inntektene
– Etter at Fasteaksjonen måtte gå digitalt, strever vi med et etterslep på inntektene som nettopp skal hjelpe oss å rykke ut på kort varsel. Vi håper dere finner det mulig å gjøre dette til takkoffer i konfirmasjonsgudstjenester eller ordinære gudstjenester nå ved inngangen til høsten, ber Kirkens Nødhjelp menighetene.

På Kirkens Nødhjelps nettsider finnes offerappell og mer informasjon