Kari Miller ordinert til prest

Søndag var det ny fest i St. Petri kirke, da Kari Kvangarsnes Miller ble ordinert til prest. – Det gir ekstra god mening å feire vigsling på pinsedagen. Dagens budskap tilfører din vigsling et pluss, sa biskop Anne Lise Ådnøy.

På bildet: Biskop Anne Lise Ådnøy og Kari Kvangarsnes Miller, domprost Stefan Emmerhoff, kantor Timothy Miller, forbedere og tekstlesere Aslaug Austbø, Karen Margrete E. Mestad, Sissel Svendsen og Solfrid Undheim Bergersen, samt cellist Andreas Wetås Jara. Foto: Sølve Tafjord

Her på Domkirken og St. Petri menighets Youtube-kanal kan du de nærmeste dagene se opptak av gudstjenesten

Biskop Anne Lise Ådnøys hilsen til ordinanden:

Dette er en gledesdag! Takk for at du ikke forlot din ungdoms kall til å trenge dypere inn i troens hemmeligheter. Musikken ble yrkesvei i flere år. Kanskje tro og musikk bor på naborom i menneskelivet?

Som ung var du engasjert i en karismatisk menighet. I denne vigslingsliturgien er det mye påkallelse av Den hellige ånd. Vi deltar på noe av det mest karismatiske som kan skje i kirka. Du ble døpt som barn i Borgund kirke. Dette er på linje med, eller i forlengelsen av dåpens under, der liturgen sier: Gud har nå gitt deg sin Hellige ånd, gjort deg til sitt barn og tatt deg inn i sin troende kirke.

Det gir ekstra god mening å feire vigsling på pinsedagen. Dagens budskap tilfører din vigsling et pluss. Vi skal få høre deg legge ut ordet fra Johannesevangeliet der Jesus gir løfte om sin Hellige ånd.

Jesus knytter sin Ånd tett sammen med kallet vi har fått i det doble kjærlighetsbudet: Å elske Gud og å elske vår neste som oss selv. Av og til tenker jeg at det er et tredobbelt kjærlighetsbud. Jesus sier også noe om å elske seg selv.

«La kjærligheten være oppriktig», skriver Paulus i Romerne 12. Der peker han på at nådegavene er forskjellige. Nådegaver blir gitt deg ut fra den tjenesten du står i. Noen ganger vil du selv bli overrasket over at Hjelperen er så nær.

Takk for at du har valgt å gå inn i tjenesten som prest. Og takk Gud for at vi endelig får denne gledesdagen sammen.