Sammen om kirkens barn og unge

11 barne- og ungdomsorganisasjoner står bak plattformen "Kirkens barn og unge". Nå er et hefte som presenterer alle organisasjonene klart til bruk for menighetene i Stavanger bispedømme.

Foto: Marius Vervik

Den 10. januar 2018 ble «Kirkens unge», en strategisk plattform for forpliktende samhandling om Den norske kirkes barne- og ungdomsarbeid, offentliggjort. 11 barne- og ungdomsorganisasjoner stilte seg bak plattformen. Formålet var å skape et tettere samarbeid med Den norske kirkes menigheter.

Nå har Stavanger bispedømmekontor laget et hefte som presenterer organisasjonene som er med i Kirkens unge-plattformen.

– Vi ønsker at dette heftet kan være en ressurs, der menighetene finner nyttig informasjon om organisasjonene. I heftet kan man også lese om rådgiverne på bispedømmekontoret, som er
klar til å bidra der vi kan, forteller rådgiverne Anita Skretting og Bjarte Øen.

– Vi deler visjonen om barn og unge

I høst jobbet de fram heftet og besøkte også organisasjonene og menigheter for å få en oversikt over samarbeidsområder- og muligheter.

– Visjonen vi har om at kirken skal være et sted der unge mennesker får hjelp til å leve og vokse i tro på Jesus, deles av frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner. Organisasjonene har mange fine ressurser og erfaringer knyttet til arbeid med barn og ungdom. Flere av dem har også utarbeidet egne ressurser til flere trosopplæringstiltak, sier Anita.

Bjarte er rådgiver for ungdom og misjon. Han forteller om mange menigheter som får inspirasjon fra de ulike organisasjonene til de forskjellige typer ungdomsaktiviteter. Hvert år inviterer han og kolleger til UT-konferansen, et samlingssted der vi sammen kan dele erfaringer og løfte frem behov. Her er ansatte, frivillige og organisasjonene velkommen til å være med.

Hjelp til innhold og kjekke aktiviteter

Anita er rådgiver for trosopplæring, og er takknemlig for gode trosopplæringstiltak som er utviklet av organisasjonene. Flere menigheter erfarer at materiellet gir hjelp til godt innhold og kjekke aktiviteter i tiltakene.

– Organisasjonene bidrar til sang og musikk, lek og læring for små barn, tweens og for ungdommene våre, for å nevnte noe. Nå skal alle menighetene og organisasjonene ha fått hvert sitt hefte, forteller Anita og Bjarte.

Heftet er nå også tilgjengelig her på bispedømmets hjemmeside.

– Vi oppfordrer til å ta i bruk heftet! Vi er mange som jobber mot det samme målet, avslutter Anita Skretting og Bjarte Øen.

Klikk på bildet for å bla i heftet:

Forsiden på heftet Kirkens barn og unge

Heftet finnes også som pdf nederst på siden.