– Det går faktisk an å jobbe i kirken!

Hva vet konfirmantene om det å jobbe i kirken? Om hva de ulike faggruppene i kirken holder på med, og hvilke muligheter som finnes? Stavanger bispedømmeråd har i samarbeid med Stavanger kirkelige fellesråd laget en film om nettopp dette.

Lars Magnus Kristensen besøker blant annet kateket Karsten Degnes i Riska menighet. Se filmen lenger nede på siden. Foto: Skjermdump fra filmen

I tillegg er det utarbeidet et metodeopplegg til bruk i konfirmantundervisningen.

– Målet med prosjektet har vært å utvikle et undervisningsopplegg for konfirmanter, kalt «Hvem gjør hva i kirka?». Det handler om å presentere ulike kirkelige stillinger på en inspirerende måte, og vise at kirken er en meningsfylt arbeidsplass. Vi ser behov for å synliggjøre kirken som arbeidsplass for konfirmanter, og håper at prosjektet vil bidra til dette, forteller rådgiverne ved Stavanger bispedømmekontor Cecilie Bakkene Pedersen og Gunn Heidi Dybdahl, som er initiativtakere og ledere av prosjektet.

– Vi tenker at det er viktig å starte tidlig, slik at kirken oppleves som en naturlig arbeidsplass når ungdommene en dag skal velge yrkesretning.

–Lærte mye om kirken

I filmen, som nettopp hadde lanseringsfest og premiere, intervjuer Lars Magnus Kristensen en prest, en kateket, en diakon, en kantor og en kirkeverge. Han blir med de ansatte på ulike oppdrag, og får blant annet spille på orgelet i Domkirken i Stavanger, og dirigere Domkirkens guttekor.

Kristensen er skuespiller ved Barne- og ungdomsteatret ved Rogaland Teater, og synes det var en spennende utfordring å være med på: – Jeg lærte mye om kirken og de forskjellige stillingene gjennom dette prosjektet. Det var kjekt å være med, forteller Kristensen.

– En av kirkens største utfordringer

På lanseringen var både biskop Anne Lise Ådnøy og stiftsdirektør Jorunn Kraft Vistnes tilstede. Biskopen takket Kristensen og filmansvarlig Andreas Borge Håmsø fra Stavanger kirkelige fellesråd for den flotte jobben de har gjort.

– Rekruttering er en av våre største utfordringer som kirke i tiden framover. Derfor er vi glade og takknemlige for den jobben dere har gjort med dette prosjektet, sa biskop Ådnøy.

– Det som er viktig nå er at menighetene og de ansatte viser filmen og bruker metodeopplegget i konfirmantundervisningen, understreker biskopen. – Vi håper at hele landet etter hvert vil ta dette opplegget i bruk og ha glede av det.

Filmen og undervisningsopplegget ligger på Ressursbanken, Kirkens samleside for ressursmateriell.

Prosjektet er utarbeidet i perioden 2019-2021, med støtte fra Kirkerådet.