Minnemarkering for terrorofrene

Førstkommende fredag deltar biskopen på en minnemarkering for ofrene for terrorhandlingene i påsken på Sri Lanka. Det er Muslimsk Fellesråd Rogaland som tok initiativ til markeringen.

Minnemarkering for terrorofrene

Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn Stavanger arrangerer sammen med Stavanger kommune og Kirkelig Dialogsenter en minnemarkering for ofrene for terror på Sri Lanka. Minnemarkeringen finner sted på fredag førstkommende kl. 17.00 i Bypaviljongen ved Stavanger domkirke.

– Igjen har trosfeller av våre medlemssamfunn blitt rammet i sitt gudshus, og vi deler fortvilelsen med ofre, pårørende og oss alle. Tre kirker ble målrettet angrepet av terrorister på første påskedag i Sri Lanka, mange er drept, enda flere er såret. Det blir solidaritetssamvær på tvers av tro og livssyn under parolen #tryggibønn. Dette er den samme emneknaggen vi brukte under solidaritetshandlingen utenfor moskeen etter terroren på New Zealand. Det opprører oss at vi igjen må foreta en slik handling, men styrker oss i engasjementet for et livssynsåpent samfunn med plass for alle og der alle skal være trygge i bønn, sier STL om arrangementet.

– Må stå skulder ved skulder
Det er en av STLs medlemmer, Muslimsk Fellesråd Rogaland, som er initiativtaker til denne markeringen.

– Terroren er en felles ondskap som vi må møte i fellesskap. Vi vil vise sympati og medlidenhet med de som ble rammet på sin mest hellige dag i Guds hus. Sist gang ble muslimene rammet i New Zealand, denne gang rammet den våre kristne brødre. Vi vil vise at mennesker skal være trygge i bønn, sier Summer Ejaz i Muslimsk Fellesråd Rogaland (MFR).

– Vi selv ble rammet for litt siden. Den smerten synes vi er så voldsom at vi kjenner sterkt på det at våre kristne brødre ble rammet med enda større ondskap. Vi må møte ondskapen i fellesskap, den representerer ingen religion, og har ingen landegrenser. Derfor vil vi stå skulder ved skulder med alle religioner og trossamfunn, for å vise at alle skal være trygge i sine gudshus. Og derfor oppfordret MFR våre samarbeidspartnere i STL til å lage denne minnemarkeringen, for å vise at vi står sammen i tragedien, sier Ejaz.

– Terror rammer alle religioner
Biskopen, varaordføreren, en imam, srilankisk katolsk ungdom og flere vil delta med taler på minnemarkeringen.

Biskop Anne Lise Ådnøy er glad for initiativet fra MFR.
– Alle mennesker er like mye verdt, og terror rammer alle religioner. Vi vil svare disse forferdelige ugjerningene med å vise enda tydeligere at vi står sammen på tvers av religionsskillene, sier biskop Anne Lise Ådnøy.

Medlemmer i STL Stavanger er Den katolske kirke, Diamantveibuddhisme Stavanger, Baha'i, Hindu, Den norske kirke, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, Human Etisk forbund, Vennenes samfunn kvekerne, Metodistkirken og Muslimsk Fellesråd Rogaland.

Arrangementet er åpent for alle som ønsker å delta, hjertelig velkommen!