Neste kvinnenettverkssamling blir i 2021

– Det blir ingen nettverssamling i år, men vi glemmer ikke hverandre, og vi bidrar på hver vår måte til å gjøre kirken til en attraktiv arbeidsplass for kvinner, skriver biskop Anne Lise Ådnøy i denne hilsenen.

Grunnet koronasituasjonen og en spesiell høst, blir nettverkssamlingen for kvinnelige teologer blir utsatt til siste uken i oktober 2021.

"Herren sender ut et ord, stor er skaren av kvinner som kommer med gledesbud." (Salme 68,12)

Hyrdefiguren på bildet fikk jeg da jeg sluttet i den første jobben min, som vikar for res.kap i Kirklandet i Kristiansund. En kvinnelig hyrde, en hyrdinne.

La oss være ivrige og lekne når vi jobber som hyrdinner. Legg vinn på å samle flokken. Led dem til næringsrik mat på godt beite. Stå opp og beskytt flokken om nødvendig. Vi blir selv ledet, elsket og tatt vare på av den gode hyrden.

Jeg er alltid litt i tvende sinn når vi skal hente fram belegg i skriften for kvinners lederrolle i kirka. Jeg minnes en amerikansk teolog som sa: «Jesus was a feminist, and even if he wasn’t I am». Summen av bibelens forkynnelse om mennesker er likeverd, og det er hovedgrunnlaget for arbeidet med likestilling. Selv om vi ikke kan slå i bordet med klare bibelvers om kvinners presterolle, kan vi ha bibelske forbilder. Studieturen som kontoransatte hadde i fjor «I Paulus fotspor» ga innblikk i den makedonske kulturen der kvinner hadde naturlige lederroller, som også kom den første kirken til gode. Lydia, Priska og Føbe er alle venner av Paulus.

Jeg ser fram til nettverkssamling for kvinnelige teologer og teologistudenter siste uka i oktober neste år.