Rikholdige Olavsdager på Avaldsnes

Olavsdagene på Avaldsnes starter 1. juli med prisvinnende musikere og åpning av fotoutstilling om bekymringsløshet. Så fylles måneden med et rikt utvalg konserter, foredrag, vandring og kantategudstjeneste.

Vakre og nyrestaurerte Avaldsnes kirke rommer Olavsdagene i hele juli.

Årets Olavsdagene på Avaldsnes vil etter alle solemerker gå som normalt i Avaldsnes kirke, forteller kantor Arnfinn Tobiassen i en pressemelding.

Torsdagskonsertene Musikk og meditasjon starter 1. juli med Karmøys egne to prisvinnende musikere, sangeren Kari Dahl Nielsen (som nettopp fikk den danske Reumertprisen Årets opera for sin rolle som Agnes i operaen Intet) og pianist Hans Petter Tangen (akkompagnatør og pedagog ved Universitetet i Stavanger som vant førsteprisen i Smetanakonkurransen i 1998).

Samme dag, torsdag 1. juli, vil fotoutstillingen til tidligere HA-fotograf Grethe Nygaard åpnes. Utstillingen blir stående i tårnfoten bak i kirken hele festivalperioden, og har festivaltemaet bekymringsløshet. Grethe skriver:

«Jeg måtte smile litt da jeg fikk temaet for denne fotoutstillingen. Bekymringsløshet er ikke det ordet jeg forbinder med dette spesielle året vi har hatt bak oss. Men kanskje er det akkurat derfor lurt å fundere litt rundt dette.  Hva legger jeg i ordet? Hvilke foto skulle jeg gå for?

Jeg presenterte ordet (uten å nevne foto) for mine Facebook-venner. Responsen var stor og variert: Unger i lek, å rusle på indre kai etter korona, konserter og festivaler, å sykle i sommerregn, nyfødt barn, hengekøye, fjelltur, solnedgang….. og mye annet. Så temaet er altså så åpent at jeg må stole på min egen magefølelse. Håper du liker min tolkning.

Utstillingen skal stå i tårnfoten i Avaldsnes kirke og vil være tilgjengelig hele festivalperioden.

• Torsdagsserien Musikk og meditasjon byr på både unge og mer modne musikalske talenter:
    • 1. juli kl 12.30: Sangeren Kari Dahl Nielsen, opprinnelig fra Kopervik men som nå jobber i København. Hun akkompagneres av pianist Hans Petter Tangen
    • 8. juli kl 12.30: Organisten Tove Kyvik fra Haugesund. For tiden studerer hun orgel ved NTNU i Trondheim
    • 15. juli kl 12.30: Visnes og Munors stjernefiolinist, Almuth Chylek, spiller sammen med Arnfinn Tobiassen
    • 22. juli kl 12.30: Sangeren Ole Morten Velde sammen med Arnfinn Tobiassen
    • 29. juli kl 12.30: Arnfinn Tobiassen spiller et bekymringsløst orgelprogram med musikk av både Robert Schumann, Gunnar Idenstam og 400-årsjubilanten Jan Pieterszoon Sweelinck.
  • Kveldsarrangementene blir i år spredt ut over en større tidsperiode enn tidligere:
    • Først ute blir en av Norges beste organister, nemlig Magne H. Draagen fra Nidarosdomen. Draagen gir jevnlig ut plater på plateselskapet LAWO Classics, og har tidligere virket i domkirkene i Stavanger og Oslo. Han spiller konsert fredag 23. juli kl 19.30. Billetter kan kjøpes via Ticketco.
    • Søndag 25. juli kl 19.30 kommer en tidligere Avaldsnesbu til oss med et spennende prosjekt. Leif Magne Helgesen er prest i Sjømannskirken og sønn av vår tidligere sokneprest Leif Helgesen. Sammen med medmusikerne sine har han laget en konsert med tittelen Det sårbare livet. «Vi mister mennesker vi er glad i. Vi lever i en verden med store utfordringer. Det nære og det globale hånd i hånd. Det vonde og det onde, men også håpet om det gode. Konserten blir en smak av livet på Svalbard og fra verden i sør. Det blir mye is og jord, men også himmel.» Sammen med musikerne Hans-Gunnar Skreslett og Owe Håstø (begge fra Bømlo), fører presten oss inn i et landskap vi kjenner oss igjen i. «Det sårbare livet» er en konsert i toner og ord i et hellig samrøre. Billetter kan kjøpes via Ticketco.
    • Fredag 30. juli kl 19.30 setter vi opp foredraget med Inger Elise Reitan igjen, som skulle vært avholdt i mars. Inger Elise Reitan vil denne kvelden fortelle om sin oldefar, L.O. Reitan, Avaldsnes kirkes første organist og kontorsjef ved Visnesgruvene. Trønderen Reitan var aktiv i musikklivet på Visnes, han fikk etter hvert en stor familie og mange barn som både ble døpt og konfirmert i Avaldsneskirken. Inger Elise vil også vise bilder og spille fra oldefarens håndskrevne notebok datert "Vigsnæs 1874». Dette blir med andre ord et stykke Avaldsnes- og Visnes-historie. Hun vil også gi en kort presentasjon av en av de etterfølgende organistene i kirken, Klara Johannessen som virket fra 1929 til 1948.
      Inger Elise er født og oppvokst i Haugesund og har vært dosent ved Norges musikkhøgskole i Oslo. Foredrag arrangeres i samarbeid med Nord-Karmøy historielag, og billetter kan kjøpes via Ticketco.
    • Olsok blir det forhåpentligvis pilegrimsvandring på ettermiddagen kl 16.30, og gudstjeneste kl 21.00 der vi håper å få fremført en kantate av Johann Sebastian Bach. Tysværs store tenor, Jon Bjørnar Sandve, deltar sammen med musikere og flere sangere.

Olavsdagene på Avaldsnes drives av Avaldsnes menighet, og støttes av Scandic Maritim, Karmøy kommune, Stavanger bispedømme og Norsk kulturfond.

Her på Avaldsnes menighets Facebookside finner du mye av programmet som Arrangementer.