Opplev Stavangers fem middelalderkirker

Hvilket avtrykk har våre fem middelalderkirker satt gjennom nærmere 1000 år? Søndag 20. september kan du bli med på en kulturell rundtur i nye Stavanger kommune.

Utstein kloster er en av Stavangers fem middelalderkirker.

Etter kommunesammenslåingen har Stavanger kommune fem middelalderkirker, og den 20. september inviterer Stavanger bispedømmeråd, Stavanger kirkelige fellesråd, Utstein pilegrimsgard, Norsk Orgelfestival og Kapittel til en rundtur til alle fem: Domkirken, Sørbø kirke, Utstein kloster, Talgje kirke og Hesby kirke.

Kirkene er bygget på 11- og 1200 tallet, og har vært samlingssted for mennesker i nærmere 1000 år, under ulike historiske forhold. Hvilke avtrykk har de satt i vår region? På turen vil du få oppleve kirkebyggene, arkitekturen og kunsten, og ord og toner som har fylt kirkene gjennom århundrene.

I hver kirke blir det innslag av musikk ved Den nasjonale Pilegrimskvartetten og kantor Arne Martin Aandstad, og tekster av forfatter Odveig Klyve. Pilegrimskvartetten består av Marianne Rettedal (sopran), Ragnhild Halle (alt), Per Sigmund Rettedal (tenor) og Åge Bognø (bass).

Program:
Rundturen går med buss fra Stavanger domkirke til kirkene Sørbø, Utstein kloster, Talgje og Hesby, før vi returnerer til Stavanger. Underveis blir det også et måltid på Utstein Pilegrimsgard. Start gjerne dagen med festivalgudstjeneste i St. Petri kirke i regi av Norsk Orgelfestival.

11.00 Festivalgudstjeneste i St. Petri kirke i regi av Norsk Orgelfestival
12.30 Turen starter ved Maria-kirkeruinen på Domkirkeplassen.
12.50 Avreise med buss
13.30 Sørbø kirke
14.00 Bussavgang
14.30 Utstein kloster
15.20 Bussavgang
15.30 Utstein Pilegrimsgard - innlagt måltid
16.15 Bussavgang
17.00 Talgje kirke
17.30 Bussavgang
18.00 Hesby kirke
19.00 Bussavgang
19.50 Ankomst Stavanger sentrum

Billetter:
For å være med på turen må man ha kjøpt billett på forhånd. Frist for påmelding er 10. september.
Pris: Kr 300/50* + billettavgift (*med festivalpass til Kapittel eller Norsk orgelfestival). Prisen inkluderer måltidet på Utstein pilegrimsgard. Ta gjerne med niste i tillegg.

NB! Skulle turen bli avlyst grunnet koronaviruset vil billettkjøpere få pengene refundert.

Kjøp billett her på Kapittels hjemmeside