– Gud er virkelig god og han vil oss noe godt!

Søndag 23. august innsettes Ove Sjursen som prost i Karmøy. – Ikke noe er større enn å være redskap for å formidle Guds godhet, sier Sjursen, og gleder seg til innsettelsen.

Ove Sjursen (48) ble i vår tilsatt som prost i Karmøy etter Helge Gaard. Nå ser Sjursen med forventning fram til innsettelsesgudstjenesten søndag, som også blir overført direkte på TV Haugaland

En stor ære
– Det er stort å bli høytidelig innsatt til min tjeneste som prost. Et kall til tjeneste er både min personlige opplevelse av Guds kall, samt et ytre kall fra den kirke der jeg er satt til å tjene. Dette blir tydeliggjort på søndag, og det ser jeg som noe veldig stort. Så gleder jeg meg jo til å feire gudstjeneste, og til å få forkynne Guds ord. Jeg syns det er en stor ære og et stort ansvar å formidle fra Gud, samtidig som det er noe av det mest givende jeg vet om. Gud er virkelig god, han vil oss noe og han vil oss noe godt. Kan jeg brukes som hans redskap for at dette skal nå frem, så er ikke noe større enn det!

Inspirasjon, styrke og glede
Ove Sjursen blir leder i et kollegium og prosti han kjenner godt. Han har vært sokneprest i Veavågen menighet i nærmere 13 år, fra menighetens start. Han bor selv på Vea og kommer fra Kopervik.

– Jeg ser frem til å få være en del av hele prostiet med alle menighetene gjennom gudstjenestefeiring, kontakt med prestene og møtepunkter med stab, råd og frivillige. Å få snakke om og dele engasjement for, og å inspirere og bli inspirert for vårt felles oppdrag. Å være en del av Jesu kirke på jord, og å merke det gjennom fellesskap med brødre og søstre både i Karmøy og når vi møter søsken i samarbeidskirker andre steder gir utrolig mye inspirasjon, styrke til troen og glede.

Det er biskop Anne Lise Ådnøy som foretar innsettelsen av den nye prosten i Kopervik kirke 23. august kl. 18.00. Avaldsnes er prostesete på Karmøy, men gudstjenesten er flyttet til Kopervik på grunn av plassbegrensninger og smittevernhensyn.

Gudstjenesten og påfølgende kirkekaffe blir også en avskjedsmarkering for tidligere prost Helge Gaard, som nå er blitt generalsekretær i NMS.