Styrking av det diakonale arbeidet

I år anvender Kirkerådet 15 mill. kroner til en ytterligere styrking av diakonien i Den norske kirke. I Stavanger bispedømme betyr det fem nye stillinger til lokalkirkens diakonale arbeid.

Bispedømmerådet har vedtatt fem nye diakonistillinger, etter utlysninger med fokusområdene "Ungdomsdiakonale utfordringer" og "Nye i Norge". Illustrasjonsfoto: Kirkerådet

Kirkerådets satsing kommer i tillegg til de 14 millionene som Stortinget bevilget til nye diakonstillinger i fjor. Da skapte satsingen stor entusiasme i bispedømmet, og 11 fellesråd sendte inn søknad om opprettelse av diakonstillinger. Bispedømmerådet endte opp med å gi støtte til opprettelse av fire nye diakonale stillinger.

– I årets vedtak fra Kirkerådet heter det at «den økte tildelingen til diakoni skal gå til å styrke lokalkirkens diakonale arbeid.» De sies også at midlene kan benyttes både til nye diakonstillinger og diakonale prosjekter, forteller rådgiver i diakoni, Asbjørn Finnbakk.

En verden i endring utfordrer kirken
– Det er flere samfunnsforhold som særlig utfordrer en diakonal kirke. Kirken er en del av samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Derfor skjer diakoni alltid i en samfunnsmessig kontekst. En verden i endring utfordrer kirken til kontinuerlig å se behovene, slik de defineres av menneskene som eier dem, sier Finnbakk.

I tråd med vedtatte satsingsområder, har utlysningen i vårt bispedømme pekt på «Ungdomsdiakonale utfordringer» og «Nye i Norge» som fokusområder for de nye stillingene.

– Velkommen inn i et diakonalt fellesskap
I år kom det inn seks søknader fra fellesråd og menigheter. Stavanger bispedømmeråd har nå vedtatt å gi midler til nye diakonstillinger i Time, Tysvær, Stavanger, Lund og Hjelmeland kirkelige fellesråd.

Tysvær fellesråd har allerede utlyst stilling som Ungdomsdiakon i samarbeid med KFUM/K og kommunen.

– Vi ønsker disse fem nye diakonene velkommen inn i et stort diakonalt fellesskap med 42 diakoner/diakoniarbeidere, som er med på å synliggjøre evangeliet i handling gjennom nestekjærlige handlinger, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kjempe sammen med de som blir utsatt for urett. Dette handler dypest sett om å være en troverdig kirke, sier Finnbakk.