Torbjørn Nedrebø ordinert til prest

Stor dag i St. Johannes kirke på søndag, da Torbjørn Nedrebø ble ordinert av biskop Anne Lise Ådnøy. – Gud kaller og utfordrer oss til ulike tjenester. Du er kalt til prest og hyrde. Husk alltid at Herren er din hyrde! sa biskopen.

Bak: sokneprest Aslaug Austbø, prost i Ytre Stavanger Tor Magne Nesvik, domprost i Stavanger Stefan Gaute Emmerhoff, Karen Margrete E. Mestad, Sigbjørn Jårvik.  Foran: Ruth Nedrebø, Marit Nedrebø, biskop Anne Lise Ådnøy, ordinand Torbjørn Nedrebø, Ingeborg Nedrebø, Johanna Nedrebø. Foto: Signe Wolden

Torbjørn Nedrebø er for tiden sokneprestvikar i Vardeneset menighet. Her er biskop Ådnøys hilsen til ordinanden:

Et aldri så lite halleluja for dagen!

Her i St Johannes kirke har du og familien din et hjem nr 2. Derfor gir det mening å avlegge vigslingsløftet her, for en fysisk menighet. Du er omgitt av gode venner og støttespillere.

Alt det som skjer med oss gjennom livet former oss og gjør oss til de menneskene vi er. Gud kaller og utfordrer oss til ulike tjenester. Du er kalt til prest og hyrde. Husk alltid at Herren er DIN hyrde!

Selv sier du veien fram mot denne dagen har vært lang. Jeg tror ikke det er noen ulempe. Kanskje snarere tvert imot. Erfaring og refleksjon gjør at du kan begrunne ditt Ja til tjenesten på en svært solid og troverdig måte.

Du ble døpt i Frue kirke her på Storhaug, og vokste opp på Tasta. Sammen med gode venner dro du på Skjærgårdsgospel og valgte bibelskole og hjelpearbeid i Nairobi før du ble MHS-student. Av interesse tok du kristendom grunnfag, og ble drevet videre inn i teologistudier. Du er en som tør å tenke lange tanker og undersøke ting skikkelig. Det kommer folk til å merke og sette pris på når du nå skal gjøre tjeneste som prest.

I dag løfter vi fram de forpliktelsene som ligger til prestetjenesten: du skal forkynne, lytte og veilede og du skal selv utforske troens dybder. Det er en forpliktelse til som jeg vil minne om, en uskreven regel: Du blir ikke vigslet til å slite deg ut. Det hører med til løftet du avlegger at du skal forvalte de evner og krefter og den erfaring Gud har utrustet deg med.

Du er omgitt av gode venner og støttespillere som vil hjelpe deg å leve i tråd med løftet. Kanskje kan vi lukke øynene et sekund og se for oss at du også er omgitt av engler som klapper i hendene av takknemlighet?