Velkommen til årets klosterseminar

Velkommen til det årlige klosterseminaret på Utstein kloster fredag 3. september. Temaet blir "Kirkekunstens gåter og symbolikk  i middelalderen".

På årets Utstein-seminar er temaet "Kirkekunst i middelalderen". I den lange perioden mellom antikken og renessansen var det den religiøse kunst som dominerte. Den katolske kirkes livstolkning var altomfattende og satte sitt preg på alle sider ved menneskenes liv fra vugge til grav. Innenfor denne livstolkningsrammen levde også kunsten.

Stilarter, motiver, teknikker og uttrykksmåter varierte gjennom århundrene. Samtidig lå Bibelens fortellinger og lære til grunn som et uforanderlig fundament hele veien. Helgenberetninger, liturgiske akter, bots- og bønnetekster var også viktige kilder som fant veien inn i kunstneriske verk.

Dagens to foredragsholdere vil på ulike måter gi dypere innsyn i og forståelse av middelalderens kirkekunst.
Førsteamanuensis Henning Laugerud fra UiB vil i sitt foredrag belyse hva kirkekunsten gjorde med mennesker i middelalderen og utdype religiøse bilders betydning for den enkelte.
Kunsthistoriker Ragnhild Martine Bø vil fortelle om synlige og skjulte motiver i kirkekunsten. Hun tar blant annet utgangspunkt i den romanske døpefonten (ca. 1150) i Utstein klosterkirke og avslutter med den den barokke altertavlen samme sted.

Les mer om foredragsholderne i brosjyren for seminaret.

Det blir også tidebønnsang, omvisning og lunsj.

Utstein kloster på Mosterøy i Rogaland er Norges eneste fullt restaurerte middelalderkloster. På det årlige klosterseminaret får deltakerne innsikt, erfaring – og ikke minst en opplevelse av det unike stedet som Utstein kloster er. www.utsteinkloster.no

Utstein-seminaret 2021

TID: Fredag 3. sept 2021 kl. 10-15.

TEMA: Kirkekunstens gåter og symbolikk

PRIS: Billetter inkl. lunsj: kr. 500 (ordinær), kr. 350 (student). Kjøpes på www.ebillett.no
Direkte link: https://ebillett.no/events?search=klostersemi

ARRANGØRER: Utstein Pilegrimsgard, Katolsk forum i Stavanger, VID Stavanger, Utstein kloster/MUST.