– Viktigere enn noen gang å stå sammen

– Vi har et forpliktende kall til å stå sammen med våre søsken verden over, sier Ivar Sandnes, leder for aksjonsgruppa for "Sammen som kirke i hele verden".

Stefanusalliansen har siden 2009 pleiet nær kontakt med Antalya evangeliske kirke. Menigheten startet som et lite husfellesskap i 1992. Den er tyrkisktalende og ønsker å vise at man kan både være tyrkisk og kristen på samme tid. Foto: Stefanusalliansen

I år som i fjor preger aksjonen "Sammen som kirke i hele verden" pinsetiden i kirken.

– Da koronapandemien slo til med full styrke med nedstenging av landet i mars i fjor, skjønte vi at dette ville få betydelige konsekvenser for store deler av kirkens arbeid både nasjonalt og globalt. Tilbakemeldingene fra kirkens samarbeidsorganisasjoner, som er tilsluttet Samarbeid Menighet og Misjon (SMM), lot ikke vente på seg, forteller Ivar Sandnes, som også er rådgiver for diakoni og misjon ved Agder og Telemark bispedømmekontor.

Nedgangen i inntektene til misjonsorganisasjonene tegnet til å bli betydelige, og med det ville søsterkirker og partnere ute som organisasjonene samarbeider med, stå svakere rustet til å møte de store diakonale oppgavene som koronakrisen skapte.

– Tross alle utfordringer korona medførte her hjemme, tydeliggjorde pandemien at Den norske kirke er en privilegert kirke med en trygg økonomi som andre bare kan drømme om. De fleste kirker verden over lever under helt andre rammevilkår enn hva vi gjør, minner Sandnes om.

Aksjonen blir til

I lys av den skjeve fordelingen i den verdensvide kirke, tok Agder og Telemark bispedømme initiativet til etablering av innsamlingsaksjonen «Sammen som kirke i hele verden».

– Begrepet «Sammen» ble det viktige stikkordet for oss i aksjonsgruppa. I dette begrepet ligger et forpliktende kall til å stå sammen med våre søsken verden over, forteller Ivar Sandnes.

Aksjonens fokus skulle være lokalmenighetenes engasjement. Den skulle bidra til informasjon og forståelse av den globale kirkes situasjon. Med misjonsavtalen som utgangspunkt, ble innsamlingen rettet mot menighetens allerede valgte misjonsprosjekt. Slik skulle aksjonen være en del av og i kontinuitet med menighetens allerede eksisterende misjonsengasjement, og en hjelp til at menigheten kunne oppfylle sine forpliktelser i misjonsavtalen i en ekstra krevende tid.

Årets aksjon

Tilbakemeldingene fra menighetene på fjorårets aksjon viste at mange opplevde aksjonen som berettiget og meningsfull. Mange kreative tiltak ble gjennomført lokalt for å generere inntekter til menighetens misjonsprosjekt. Situasjonen tilsa at det meste måtte skje digitalt. Læringskurven var derfor bratt for mange for å tilegne seg den nødvendige kunnskap om digital innsamling.

– Vi lever fremdeles i "koronaens tid". Behovet for å stå sammen er kanskje mere aktuelt enn noen gang for å bekjempe pandemien og konsekvensene av den. Samtidig så vi at en slik aksjon førte til styrket samhørighet menighetene imellom og økt engasjement for misjonsavtaler og misjonsprosjekter i Den norske kirke. Derfor ønsker vi å gjennomføre en ny aksjon i 2021 for å vise at vi står «Sammen som kirke i hele verden».

Hvorfor skal min menighet være med?

• I tillegg til å være et ekstra løft for de som rammes hardest under pandemien, vil aksjonen være et viktig verktøy for å styrke misjonsavtalene generelt.
  • Aksjonen vil gi mulighet til å øke kompetansen til lokalmenighetene på digital innsamling og kommunikasjon.
  • Aksjonen vil ha et dobbelt fokus: 1. Innsamling, 2. Innhold og ressurser til gudstjenestefeiring. Det vil bl.a. komme et temanummer om aksjonen i Luthersk Kirketidende i slutten av april, og det er utarbeidet prekenknakker til de aktuelle høytidsdagene i perioden 13. mai til 24. juni. Både Kristi himmelfartsdag og pinse er meget aktuelle høytider for å løfte fram misjonsperspektivet.

Fakta om aksjonen «Sammen som kirke i hele verden»

Aksjonen 2020

• Fra pinse til St. Hans