– Et godt sted å komme

– Dette har vært et godt sted å komme som ny! sa biskop Anne Lise Ådnøy etter forrige ukes visitas i Bymenigheten Sandnes. – Biskopen tok menigheten med storm, konstaterer prest og daglig leder Vidar Mæland Bakke.

Fra gudstjenesten søndag. Foto: Hans Lie

– Det har vært veldig fint å være sammen med dere. Jeg er ikke bare glad som biskop for å ha blitt bedre kjent med dere. Jeg er glad som Anne Lise, sa biskopen da hun holdt visitasforedraget etter gudstjenesten søndag.

Bymenigheten Sandnes er i dag den Den norske kirkes eneste valgmenighet, og feiret i fjor sitt 20 års-jubileum. Flere av de litt over 300 medlemmene har vært med fra starten. På menighetskvelden torsdag delte noen av dem erfaringene sine fra Bymenigheten.

– Det har vært flott å høre historiene om hva menigheten har betydd. Jeg blir glad av å høre om cellegrupper som gir omsorg og vekst. Jeg ser hva det skaper at dere investerer tid og krefter i lovsangsteam, barnearbeid og gudstjeneste. Jeg ser at det vokser opp et veldig spennende samarbeid på tvers av organisasjoner og kirkesamfunn om ungdomsarbeid. Jeg ser at det å gi rom for folks talenter skaper noe som er både vakkert og virkekraftig. Nesten uten ressurser utenfra har dere skapt en menighet mange har blitt glade i og kjenner som sin, sa biskop Anne Lise Ådnøy.

En god opplevelse
Hun satte også pris på at det ikke bare var glansbildet av en menighet hun ble presentert for.

– Jeg er glad for at dere ikke prøver å framstå som en perfekt menighet, eller en menighet for de perfekte. Heldigvis vet dere at dere ikke kan få til alt. Om vi er en evangelisk kirke prøves vel på om vi er en kirke som er åpen for syndere, og om vi er en sunn kirke på om vi er et fellesskap der det er godt å være menneske. Det har jeg sett mange tegn til hos dere.

Prest og daglig leder Vidar Mæland Bakke synes visitasen var en god opplevelse.
– Biskopen har tatt menigheten med storm, med sin veldig anerkjennende, lyttende og omsorgsfulle holdning, konstaterer han.

Frivillighet og nådegaver
– Hva vil du si kjennetegner Bymenigheten?
– Vår identitet er at vi alltid skal nå nye, og komme i kontakt med mennesker som i dag ikke finner sin plass i et annet menighetsfellesskap. Vi skal utruste til disippelskap for voksne, og ønsker å løfte lista litt i forhold til hva folk kan strekke seg mot når det gjelder kunnskap og åndelig utvikling. Det ligger en positiv spenning i dette: både folkelighet og å nå nye, samtidig som vi snakker til de som ønsker å lære mer om troen. De som kommer på gudstjenesten vår føler kanskje de har kommet i en mer frikirkelig sammenheng. Samtidig er vi tydelig på at vi er en del av Den norske kirke. Frivillighet, nådegaver og givertjeneste er viktige grunnsteiner i menigheten vår, forteller Mæland Bakke.

På menighetskvelden torsdag holdt biskopen et foredrag om håp. Men startet i en fortvilelse over situasjonen i Moria, et tema flere brakte på banen denne kvelden.

– Egentlig burde vi bare kaste manus og sette oss sammen nå og snakke om hva vi kan gjøre for å hjelpe Moria. Norge skal ta imot 50 av dem! Det er flaut å være norsk. Vi må hjelpe flere, sa biskopen.

Bønn for Moria
Også på det økumeniske bønnemøtet fredag morgen var Moria tema. Å finne den rette balansen mellom kirkelig og politisk engasjement og så lande på rette siden som kristne ledere, å forberede menighetene på felles diakonal innsats, og selvfølgelig bønn for de hardt rammede i Moria-leiren var blant temaene på samlingen.

Fredager samles kristne ledere på tvers av kirkesamfunn i Sandnes for å ha fellesskap og be sammen.
– Vi står som ledere i ulike sammenhenger, men opplever at vi har mange av de samme erfaringene og utfordringene. Dette er et godt fellesskap å være i, sier Vidar Mæland Bakke.

Her på Bymenighetens nettsider finner du mange flotte bilder fra visitasen.

Og under kan du se hele visitasgudstjenesten fram til søndag 20. september: