Felles opplegg for medarbeidersamtale

En medarbeidersamtale er en planlagt, forberedt og tilbakevendende personlig samtale mellom leder og medarbeider. HR-samarbeidet ønsker med dette å legge til rette for at medarbeiderne i Stavanger bispedømme opplever en mest mulig lik medarbeidersamtale.

Foto: Kirkerådet/Torstein Kiserud

Nederst på denne siden finner du forslag til samtaleskjema og to ressursdokumenter. Der er også forslag til disposisjon for ledersamtale mellom kirkeverge og fellesrådsleder.

Snart vil alle ansatte som er registrert i ANSORG kunne benytte en modul i Læringsplattformen som gir mulighet for planlegging og gjennomføring av medarbeidersamtalen.

KA skriver følgende om medarbeidersamtalen på sin nettside:

I enhver organisasjon bør det gjennomføres medarbeidersamtale minst én gang i året. Medarbeidersamtalene er et ledd i HMS-arbeidet og begrunnet ut fra § 4 i aml.

Mål med medarbeidersamtalen

  • Skape felles forståelse for arbeidssituasjonen, samarbeid og utvikling mot felles mål.
  • Klargjøre mål og resultater for den enkelte medarbeider.
  • Synliggjøre sammenhengen mellom organisasjonens mål og forventningene til den enkelte.
  • Vurderes ut fra kriterier for jobboppfyllelse (stillingsbeskrivelser).
  • Bidra til at medarbeidernes behov blir forstått av ledelsen.
  • Bidra til at ledelsens forventninger og krav til medarbeiderne blir klargjort.
  • Sikre at organisasjonen utvikler medarbeidernes kompetanse i tråd med behovene.
  • Klargjøre den enkelte medarbeiders kompetanse i forhold til de arbeidsoppgavene som han/hun står overfor.
  • Skape oversikt og forståelse for den enkeltes opplevelser av arbeidsmiljøet.
  • Utvikle åpenhet og trygghet gjennom bevisst dialog mellom leder og medarbeider.
  • Bidra til at uheldige sider ved arbeidsmiljøet blir avdekket og sikre at relevante tiltak kan bli iverksatt.
  • Ledd i karriereplanlegging

Krav til medarbeidersamtalen

  • Leder er ansvarlig for å gjennomføre sine samtaler i henhold til avtalte planer.
  • Samtalen bør ikke foregå på lederes kontor.
  • Samtalen skal være avtalt med medarbeider to uker i forveien.
  • Både leder og medarbeider skal være godt forberedt.
  • Medarbeidersamtalene skal gjennomføres uten forstyrrelser.
  • Det skal settes av tilstrekkelig tid.

Forhold som kan/bør diskuteres

  • De psykososiale arbeidsforholdene; f.eks. samarbeidsklima, trivsel.
  • De fysiske arbeidsforholdene; f.eks. hensiktsmessige hjelpemidler, utstyr, lys, varme. (jfr. vernerunden).

Hvorfor medarbeidersamtale?

  • Gir mulighet for tilbakemelding.
  • Gi hjelp til planlegging/utvikling.
  • Bedre kommunikasjonen.
  • Klargjøre nøkkeloppgaver.
  • Skape tillit, åpenhet og felles holdninger.
  • Gi hjelp til prioritering.
  • Mulighet for justering av arbeidsoppgaver.
  • Gir informasjon om arbeidssituasjonen.

Forutsetninger for at medarbeidersamtalen skal bli vellykket

  • Åpenhet og tillit
  • Minstemål av planer og strategier/stillingsbeskrivelse
  • Lederen må ha muligheter for å følge opp
  • Alle nivåer har felles holdninger og opplegg
  • Reflekter og åpen på gjensidige forventninger

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"