– Pinse er ikke noe annerledes enn dette livet

– Helligånden er overalt der mennesker trenger hjelp med å leve i fullkommen glede. Et barneansikt som lyser opp i smil, varmen fra ei etterlengta sol, skjønnheten når trærne grønnes, alt som lar oss kjenne at vi elsker livet, skriver biskop Anne Lise om pinsen.

Foto: Marie von Krogh

Det er alltid en fare for at vi gjør evangeliet vanskelig med mange ord og forklaringer. Profeten Joel gjengir Herrens ord: Jeg vil utøse min Ånd over alle mennesker. Ingen kan tro alene. Ingen skal trenge å være alene med sin tro. Guds Ånd hjelper oss å tro og gir oss til hverandre, til et fellesskap som hele tida er underveis gjennom tvil og undring til tro.

Jeg tror at jeg ikke av meg selv kan tro – sånn forklarer Luther det tredje leddet i trosbekjennelsen: «Jeg tror på den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn og syndenes forlatelse». Jeg tror at jeg ikke av meg selv kan tro.

Jesus sier at Ånden vil gi oss fullkommen glede. Helligånden er overalt der mennesker trenger hjelp med å leve i fullkommen glede. Et barneansikt som lyser opp i smil, varmen fra ei etterlengta sol, skjønnheten når trærne grønnes, alt som lar oss kjenne at vi elsker livet. Som steinen etterlater ringer i vannet, slik har også Ånden ringvirkninger som hjelper oss å elske. «Ubi caritas, et amor, ubi caritas, ibi Deus est». Der hvor det er kjærlighet, er Gud.

Så er ikke Pinse noe fjernt, og annerledes enn dette livet. Hva er pinseevangeliet? Hør hva Jesus sier: «Jeg skal ikke etterlate dere som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. Min Ånd blir hos dere og dere skal bli i min kjærlighet».

Til dere. Hos dere. I dere.

Guds nærvær og det alminnelige livet hører sammen. Takk gode Helligånd!