Jazzstjerner til Haugerud kirke søndag 5. februar kl. 19

... et meditativt musikalsk møte mellom to sterke lyriske stemmer, der salmetoner og komposisjoner av Tord Gustavsen klinger sammen i en konsert med vakre stemninger og nært samspill ...

Jazzstjerner til Haugerud kirke søndag 5. februar kl. 19

Vel møtt til konsert!

Haugerud kirke søndag 5. februar 2017 kl. 19.00.

Flygelaksjonsuka 2017 starter med en virkelig godbit. Jazzstjernene i toppdivisjonen Tord Gustavsen og Tore Brunborg kommer til Haugerud kirke. De har gitt mange duo-konserter i Norge, Tyskland og Østerrike. Gustavsen er en svært etterspurt improviserende pianist og har komponert musikk til flere av Kirkelig kulturverksteds utgivelser. Brunborg er jazzmusiker (saxofon) og komponist og ble tildelt norsk jazzlivs høyeste utmerkelse, Buddyprisen, for 2012.

Som en ekstra spiss: Gustavsen spiller på et Bechstein-flygel som vi har fått låne, maken til det Flygelaksjonen (se nedenfor) søker å skaffe til Haugerud kirke.

Billetter 200/150/ungdom og studenter gratis. Alle inntekter går til Flygelaksjonen!

Flygelaksjonen

Haugerud kirke trenger et godt flygel til sine mange musikalske aktiviteter. Enkeltpersoner og bedrifter i Østre Aker og Haugerud sokn inviteres til å gi et bidrag til formålet. Aksjonen startet høsten 2016, og arrangerer Flygelaksjonsuka i starten av februar med tre utsøkte konserter og hvor vi benytter et flygel som vi har fått låne, maken til det aksjonen søker å skaffe.

Denne konserten er den første i Flygelaksjonsuka. For mer om Flygelaksjonen, klikk på lenkene nedenfor.

Mer om Tord Gustavsen og Tore Brunborg

Musikerne gir inntektene til Flygelaksjonen. Det er unikt å få en så generøs støtte fra så store stjerner.

Tore Brunborg (saksofoner)

Tore har vært av de mest sentrale stemmene i norsk jazz siden 80-tallet, med en egenartet lyrisk tilstedeværelse og ydmyk kraft i spillet. Tore spilte i det legendariske bandet Masqualero med Nils Petter Molvær, Jon Christensen, Arild Andersen og Jon Balke. Han har også ledet flere ensembler under eget navn med plateutgivelser og turnering, senest albumet Slow Snow fra 2015. Tore ble i 2013 tildelt Buddy-prisen, norsk jazz’ høyste utmerkelse. Han har vært medlem av Tords kvartett og utvidede ensemble siden 2008. I tillegg har han samarbeidet med en lang rekke av de viktigste musikerne på den europeiske jazzscenen, og turnert med den legendariske trommeslageren Manu Katché i flere år.

Tord Gustavsen (piano)

Tord har siden 2003 gitt ut sju album på det tyske plateselskapet ECM Records – tre album i trio-format, tre i utvidet kvartettformat, og nå sist 2016-utgivelsen What was said med den afghansk-tyske sangeren Simin Tander. Han har mottatt Spellemannsprisen og flere høythengende kritikerutmerkelser i bl.a. Australia, Norge, Tyskland, Frankrike, USA og Storbritannia, samt NOPAs musikkpris for beste populærmusikalske komposisjon. Utgivelsene hans har fått stor oppmerksomhet blant kritikere og publikum over store deler verden, og Tord har drevet omfattende internasjonal turnering. I 2014 åpnet Tord Oslo Jazzfestival med et bestillingsverk for et utvidet ensemble i et utsolgt hus i Operaen.

Før han ga ut album under eget navn, hadde Tord allerede vært en aktiv del av den norske jazzscenen i flere år, med viktige samarbeid med bl.a. sangere som Kristin Asbjørnsen og Silje Nergaard. Han har også gjort seg bemerket i duo med Solveig Slettahjell de siste årene, med iranske Mahsa Vahdat, samt som kapellmester og musikalsk leder for H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marits salmeplate Sorgen og gleden.