Ny gudstjenesteordning

Det blir nå enkelte forandringer i ordningen for gudstjenestene. Mest vil vi nok merke at det blir nye melodier til noen av de faste gudstjenesteleddene.

Ny gudstjenesteordning

Arbeidet med ordningen

Fra 2012 har vi hatt dagens ordning for gudstjenestene, med enkelte små korreksjoner. Etter mye arbeid i styrende organer ble det de siste årene foretatt en del revisjoner, og menighetsrådet vedtok i fjor hvordan ordningen nå skal være spesielt hos oss. Meningen var at nyordningen skulle tre i kraft 29. november i fjor, men korona-nedstengningen førte til at vi først nå tar den i bruk.

Gudstjenesteordningen må holde seg innenfor rammer vedtatt av Kirkekmøtet, og så er det en del valgfrihet innenfor hver menighet. I revisjonen er denne valgfriheten noe innskrenket, særlig for at en skal kjenne seg litt bedre igjen om en drar til en annen kirke.

Det er noen forandringer i ordlyden i liturgiene, men mest vil vi nok merke at noen av melodiene i de faste leddene i gudstjenesten er nye. Noen husker sikkert at Hans Arne Akerø og Alna Vocalis ved flere kirkekaffer og gudstjenester har tatt oss med på prøvesynging av nye valgmuligheter, før menighetsrådet så til slutt har gjort sine valg.

Nytt er det også at vi nå får samme ordning for Østre Aker kirke og Haugerud kirke.

Som tidligere blir det litt forskjellige ordninger etter kirkeårstidene, både tekster og melodier.

Tekstene

Spesielt interesserte kan klikke her og se hele ordningen. Den er ikke bare enkel å lese siden den inneholder oppleggene for alle kirkeårstidene og en del bakgrunnsopplysninger i én tekst.

Forenklede og mer brukervennlige versjoner kan du klikke til nedenfor

Melodiene

Melodiene til noen av de faste leddene i gudstjenesten vil være forskjellige i kirkeårstidene, men oftest vil vi bruke melodiene som du kan høre på lydklipp nedenfor

På lydklippene er det tonefølge med band. Med orgel, som oftest er naturlig hos oss, blir det et litt annet preg selv om melodiene er de samme.