Påske - frihetens fest

Påsken står for døren, fylt av så mangt og forskjellig: fridager, fjelltur, båtpuss, langtur, krim, appelsiner, påskemarsipan, påskelabyrint, lammekjøtt mm. Også gudstjenestene og helligdagene i påsken er så forskjellige i sine preg og fortellinger. - Se påskeprogrammet her.

Kilde: kirken.no. Illustatør: Lars Tothammer

Vi har hosianna-rop og fotvask, nattverdfellesskap og svik, angst og feighet, våpenmakt og tortur, død og sorg, mørke og lys, undring og håp. Så uendelig mangfoldig og vanskelig å sette ord på og forstå. Derfor bruker vi salmistens ord, og lar poesien forsøke å sette ord på det som ord ikke kan si fullt ut, salme nr. 214 i den nye salmeboken:

Han sto opp før dagen demret;
  dødens dype natt tok slutt.
  Kristus lever, han har seiret;
  dødens mørke makt er brutt.
  Sol og måne, jord og himmel,
  dyr og fugler, gress og trær;
  alle ser og alle jubler:
  Han er oppstått, Gud er her!

Jesu oppstandelse fra de døde - det er påskens budskap. Frigjøring fra dødens makt, grunnlag for alt kristent håp. Påske er grunnhendelsen, det alt står og faller med. Håpets fest. Døden har ikke det siste ord. Livet vant og livet vinner.

De hellige tre dager

Skjærtorsdag kveld minnes vi Jesu siste måltid med vennene, en siste gang er de samlet, Jesus deler brød og vin og inviterer dem til å minnes ham på denne måten, som den som gir, som den som gir seg selv for sine. Jesus går ut i natten og blir tatt til fange i Getsemane-hagen.

Langfredag blir Jesus dømt og han dør på korset. Han blir lagt i en grav og mørket senker seg, fortvilelsen og gråten presser seg frem og går over i en øredøvende taushet.

Denne varer helt til tre kvinner er på vei til graven, alt før solen står opp er de på vei og finner graven tom. Jesus lever. Påskemorgen.

Vi markerer dette slik, her hos oss:

Påskeprogrammet i menigheten

Skjærtorsdag kl. 18.00
Påskemåltid etter jødisk-kristent forbilde
Nattverdgudstjeneste i forlengelsen av måltidet

Langfredag kl. 11.00
Henrik Ødegårds Matteus-pasjon
Med Alna Vocalis og solister

Langfredag kl. 18.00
Østre Aker kirke
Henrik Ødegårds Matteus-pasjon
Med Alna Vocalis og solister