Sommerfest i Ulvenhagen

Arbeidet i sommer med Ulvenhagen avsluttes ved at vaffelfredagen 13. august utvides til en skikkelig sommerfest. Velkommen til alle. Les også mer om selve hagen.

Arbeidsleder og krumtapp Carla Franziska Hoyer

Vel møtt til sommerfest

Vaffelfredagen har samlet mange utenfor Østre Aker menighetshus i sommer. Det populære tiltaket er en del av arbeidet med å etablere Ulvenhagen, der 60 - 70 ungdommer puljevis har hatt sommerjobb finansiert av NAV. (De har arbeidet med liv og lyst og noen har faktisk kommet tilbake og jobbet gratis etter at deres periode var over!)

Nå går denne sommerens arbeid for ungdommene mot slutten, og i tillegg til vanlig vaffelfredag 6. august, markeres det med

Sommerfest fredag 13. august. Der utvides vaffelfredagen med grilling (ta med egen grillmat), hennamaling og plantebyttemarked - ta med en stikling og bytt til deg en ny, spennende plante! Alle er velkommen!

Arbeidet med Ulvenhagen i sommer

Hagen ligger langs pilegrimsleden 200 meter nordøstover fra Østre Aker menighetshus. Der er det ryddet og planert et område i "bushen". Og så har ungdommene plantet 35 epletrær, over 70 bærbusker av ulike slag, over 50 rosebusker, et morelltre, jordbær, poteter, jordskokk og andre kjøkkenplanter. Og vi må ikke glemme solsikkene som ble plantet ut av barnehagebarna.

Noe av ideen er å lage noe for alle, å skape en møteplass for lokalmiljøet. Derfor har ungdommene i sommer i tillegg til å anlegge hagen, også bidratt med kjøkkenhage utenfor Østre Aker menighetshus og i nærliggende Ulven borettslag og pyntet med blomster ved inngangen til Østre Aker kirke og menighetshuset. Og så har ungdommene stått for vaffelfredagene hele sommeren - et populært samlingspunkt. Der har det også vært historiske vandringer både i kirkegården og i kirken, man har minglet og kost seg med vafler, leker og musikk.

Nederst ser du noen bilder fra hagen nå, og ikke minst kan du på Facebook og Instagram se mange detaljer om hva som skjer og har skjedd!

Carla

Arbeidsleder for det hele har vært Carla Franziska Hoyer. Hun er masterstudent i plantevitenskap ved NMBU, og har i tillegg bak seg studier i økonomi, inkludert markedsføring, hun er blomsterdekoratør og har arbeidet i blomsterbutikk. Og hun brenner for å utvikle det grønne i byen. Hun har vært en viktig suksessfaktor for å etablere hagen, både som ideskaper og inspirerende arbeidsleder for ungdommene i sommer, og gjennom sin kontaktkrets.

Mastergraden hennes vil være knyttet til Ulvenhagen på den måten at det der inngår et studium av hvilken betydning det har for rosebuskene om de  gjødsles med et restprodukt fra biogassproduksjon (fra Antec Biogass AS). Hagen vil også knyttes til NMBU som case-areal for det nye masterstudiet i urbant landbruk.

Arbeidet videre

NAV har satt av midler til rundt fire ungdommer som skal vanne og luke hagen ut denne sesongen. Og Carla vil ha jevnlig oppsyn. Etter at menigheten og Pådriv hadde ideverksted i fjor, og det ble dannet et interimsstyre, skal det i disse dager dannes et styre for det videre arbeid. Det er grunn til å være optimistisk. Mange parter har allerede gått tungt inn og hagen passer inn i grøntarealplanene for den kommende Hovinbyen.

Men hva med frukten, bærene og grønnsakene som kommer, hvis det blir noe igjen etter rådyrene?  - Kunne menigheten gjøre noe ut av det i forbindelse med høsttakkefest, tro? spør Carla.

Bidragsytere

Som vi har skrevet om tidligere, er mangeparter involvert, bl.a. gravferdsetaten, Kirka i Hovinbyen, Bymiljøetaten, ByBi, Norges miljø og biovitenskaplige universitet (NMBU), Lif Laga (som står for epletrærne som er plantet), Pådriv som har Ulvenhagen som et av sine prosjekter, lokalmiljøorganer i Ulvenområdet og flere andre. Bydelene Alna og Bjerke o.fl. har sponset med betydelige midler, kommunen gjennom Bykuben, kirkelige instanser har bidratt til arbeidslederens lønn, jordprøver for å sikre at hagen er egnet for matproduksjon, er sponset av NMBU, osv.

Og det alle besøkende på vaffelfredagene har sett, er vaffelrøra produsert av Kompass & Co, som, bl.a., utnytter overskuddsmat til cateringvirksomhet.

Så følg med - og ikke glem sommerfesten!