Morsdag - ein dag for kjærleik

Søndag 14.02.21 er reine "Kinderegg"- dagen med tre ting på ein gong: Fastelavn, Valentinsdag og ikkje minst Morsdag på ein og same dag. Det ligg jo til rette for ei ei storstilt feiring uansett kva ein vel å sette fokus på om det er fastelavensbollar, merksemd til kjærleika, eller blomar og kake til mor. Veit du forresten kvifor vi feirar morsdag?

Søndag 14.02 er det morsdag igjen og på tide å sette fokus på kjærleiken

Morsdag
Andre søndag i februar er det duka for morsdag, - ein dag der vi hyllar MOR (mamma, svigermor, bonusmamma, svigermor eller bestemor) for den ho er og alt ho betyr for oss.

I dag kan det vere lett å tru at morsdagen er ein tradisjon som kjem frå handelsstanden i USA. Men sjølv om dagen opprinneleg har sitt opphav frå den andre sida av Atlanteren - så skil morsdag seg frå andre merkedagar som Valentinsdag og Halloween.

Historiedykk
Dei fyrste markeringane i høve morsdag skal ha vore i det gamle Hellas grekerane hylla mora til sjefsguden Zevs, Rhea. Flyttar vi oss fram til 1600-talet, vil vi her sjå korleis jomfru Maria blei feira av dei engelske kristne.

Med tida gjekk feiringa til å verte ei høgtid som gjaldt alle mødre. Den fekk namnet "Mothering Sunday" og blei feira den fjerde søndagen i fasta. Den engelske morsdagen forplanta seg viare til andre europeiske land, og fekk form som ei blanding av ei religiøs høgtid og feiring av mødrene. Ofte fekk tenarar reise heim for å vitje si eiga mor. Denne feiringa og tradisjonen døydde gradvis ut og dei engelske kolonistane som reiste til amerika avskaffe den heilt.

Men det var likevel i Amerika at morsdagen skulle bli gjenfødt - denne gong med ei meir jordnær insprasjonskilde.

Kjempa for soldatane si helse
Den moderne morsdagen såg sine første lysglimt i 1905 då Anna Marie Jarvis hedra si nyleg avlidne mor med ein minnemarkering 12. mai same år.

Mora hennar - Anna Marie Reeves Jarvis oppretta rundt 1860 ei rekke foreningar ho kalla "Mothers`Day Work Club" for å styrke helse og sanitære forhold. Foreningane samla blandt anna inn pengar og medisin, dei hyra kvinner for å arbeide for familiar med tuberkulose, og inspiserte kvaliteten på flaskemelk og mat. Under den amerikanske borgarkrigen erklærte dei seg nøytrale. Ei viktig oppgåve blei å styrke forholda for soldatar på begge sider av krigen. I 1868 arbeide Anna Marie Reeves Jarvis med å prøve å få til ei forsoning mellom partane.

Etter minnemarkeringa i 1905, arbeida dottera Anna Marie med å få innført ein offisiell minnedag for mødre. Den aller første morsdagen blei feira 10. mai 1908 i ei metodistkyrkje i West Virginia.

Skikken spredte seg snart nær til alle kantar av USA, og i 1912 blei morsdag erklært som offisiell helligdag. Det blei oppretta ein organisasjon som skulle arbeide for å innføre minnedagen til andre land og skikken blei snart populær i land som Tyskland og Østerrike.

Noreg kom på bana først i 1919, der morsdag blei feira for første gang 9.februar i ei metodistkyrkje i Bergen.

I byrjinga var det religiøse organisasjonar som stod for markeringa, men Oslo-kvinnene Karen Platou og Dorothea Schjoldager jobba nært med handelsstanden, massemedia og ideelle organisasjonar for å etablere morsdagen som ei årleg markering der mødre var i fokus.

Noreg i utakt med Norden

Morsdag blir feira over heile verda, men til ulike tider på året. Her i Noreg er er det andre søndag i februar som gjeld. Nabolanda våre feirar morsdag i mai i likhet med dei fleste andre - Danmark og Finland andre søndag i mai og Sverige siste søndag same månad.

Det føreligg inga konkret forklaring på kvifor morsdag er lagt til februar i Noreg. Mest sannsynleg skuldast det at mai allereie er ein travel månad for oss med fest- og fridagar som nasjonaldagen, Kristi himmelfartsdag og pinsa. Difor vart det nok meir hendig å plassere morsdagen i ein månad der det ikkje vart så stor konkurranse om oppmerksomheta.

Skikken med å varte opp mødre med for eksempel frukost på senga, blomar, kort og presangar er noko ein ser igjen over heile verda. Barnahagar og skular rundt om i Noreg sørgjer for å halde den gamle tradisjonen i hevd ved å lage kort og koselege presangar til mor. Ein gest vi nok aldri vil bli for gamle til.

Artikkelen er henta frå abcnyheter.no

Gratulera med morsdagen!
God Fastelavn!
God Valentin`s dag!

Vi ynskjer de alle ei flott feiring!

Kontaktinformasjon for Sula kyrkjelyd

Tirsdag-fredag 10:00-14:00