Kristne bøker for familier/barn/unge - på nordsamisk

Det ligger flere samiske bøker tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets hjemmeside. Her er en oversikt over nordsamiske bøker som finnes på deres nettside som kan passe for barn, ungdom og familier.

Salmer

For de minste

• Moai Jesusiin: rohkosgirji olles bearršai (1987) En sides andakt for hver dag i året, som tar utgangspunkt i et vers fra bibelen. Overskriftene gjør det lett å finne et tema man vil høre om.
  • Mu gir’kogir’ji (den gamle!) Korte tekster for barn. Salmer og bønner. Fargerike bilder.
  • Boahtteáigeiika Boken er laget som en adventskalender med én fortelling for hver dag i adventa. Fortellingene er fra ulike bibelhistorier, og passer derfor å lese også utenom adventstiden.
  • Almai mannan ja hellodagat (1983) Kristi himmelfart og pinse, kort fortalt med illustrasjoner.
  • Jesus riegada (1983) Jesus blir født, kort fortalt med illustrasjoner.
  • Jesus ealla (1983) Jesus lever. Kort og kraftfull bibelhistorie illustrert med mange bilder.

Bibelhistorie og bibelutdrag

Ungdom

• Mun lean ožžon ođđa testamentta  En bok som kan være til hjelp med å komme i gang med bibellesning. En introduksjon til nytestamentet.
  • Uhca katekismusaš (1998)  Martin Luther forklarer innholdet i trosbekjennelsen, de ti bud, fadervår, dåpen og nattverden. Morgen- og kveldsbønn, bordbønn og takkebønn, samt en hustavle, er også med.
  • Oktavuohta? Oktavuohta! (1997)  Dette er den gamle konfirmantboken. Temaene er like aktuelle: Kirke og menighet, dåp, kirkeåret, gudstjeneste. Salmer, bibel, bønn, nattverd. Frykt ikke! Gud fader, Jesus Kristus, Den hellige ånd. Dagligliv. Gud og jeg. Evig liv.
  • Kristus min eallin (1990)  Andaktsbok av C. O. Rosenius. Hver side starter med ett eller to vers fra Bibelen med påfølgende kommentar. Man kan lese en side hver dag, eller man kan lete etter et bibelvers som man vil lese om akkurat nå!

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)