Reduksjon i bevilgningene til Oslo bispedømme

Kirkemøtet 2019 vedtok nye fordelingsnøkler til prestetjenesten i bispedømmene. Dette medfører blant annet at Oslo bispedømme får 5 millioner mindre i året.

Oslo bispedømme får 5 millioner mindre i året etter nytt vedtak i Kirkemøtet. Foto:TB

Den nye fordelingsnøkkelen for menighetsprestetjenesten innføres over to år med halv virkning i 2020 og med full virkning fra 2021. Fordelingsnøklene skal evalueres innen fem år etter full innføring. Dette vil gi bispedømmerådene et større rom til å finne gode løsninger lokalt.

Nytt punkt i vedtaket

Samtidig ble et nytt punkt tatt inn i vedtaket: «Kirkemøtet ber Kirkerådet utrede kirkens muligheter og utfordringer i møte med økt mobilitet, marginalisering, sekularisering og religiøst og livssynsmessig mangfold, spesielt i storbyområder».

Trenger tid

– Nå trenger vi tid til en grundig behandling av denne saken, både administrativt og i bispedømmerådet. Vi har fått nye økonomiske rammevilkår for kirken i Oslo, og sammen med de tillitsvalgte må vi forsøke å finne løsninger til beste for bispedømmet, sier biskop Kari Veiteberg og leder for Oslo bispedømmeråd, Gard Sandaker-Nielsen.

Både Veiteberg og Sandaker-Nielsen understreker at det er veldig positivt at Kirkemøtet anerkjenner utfordringene kirken i hovedstadsregionen står overfor, og håper det betyr at kirken også kan se på dette som et felles ansvar.

Det er en målsetting at det ikke blir oppsigelser, men vedtaket tvinger frem behovet for å se med nytt blikk på organiseringen av prestetjenesten i bispedømmet.

Her er Veiteberg og Sandaker-Nielsens kronikk som sto på trykk i Vårt Land den 19. mars 2019.

Vedtaket fra Kirkemøtet finner du her.