Åndelig veiledning

Oslo bispedømme har et tilbud om åndelig veiledning til alle sine ansatte.

«Brant ikke hjertet i oss da han talte til oss på veien?»
To disipler gikk sammen. De samtalte om det som hadde skjedd. Jesus kom og gikk sammen med dem. De fikk hjelp til å tyde og tolke sine erfaringer. Etter hvert klarnet bildet. Gud ble tydeligere for dem.

Gjennom hele kirkens historie har mennesker søkt etter en dypere relasjon til Den treenige Gud. Åndelig veiledning kan gi hjelp til å be, til å leve nær Gud, oss selv og våre medmennesker. Vi inviteres til å søke Gud og til å lytte til våre erfaringer – i Bibelen, i mitt eget livs bok, i naturens bok.

Ved ordinasjon/vigsling lover både prester, diakoner og kateketer at de «i bønn og studium trenger dypere inn i de hellige skrifter og den kristne tros sannheter». Både bønn og studium. Både kjennskap og kunnskap. Åndelig veiledning er kvalifisert hjelp til bønn.

Veiledningssamtalen tar utgangspunkt i lengselen vår og de erfaringene vi gjør med Gud i bønn og daglig liv. Veiledningen forutsetter derfor at den som går til veiledning, setter av tid til stillhet, bønn og refleksjon. Erfaringene herfra er et viktig «råmateriale» i veiledningen.

Fokus i samtalen er å se og skjelne hvordan Gud gir seg til kjenne. Hvem er Gud for meg? Hvordan opplever jeg Guds nærvær? Hvilke konsekvenser får dette for livet mitt og tjenesten min?

For alle ansatte
Oslo bispedømme har et tilbud om åndelig veiledning til alle sine ansatte.
Tror du dette vil være viktig for deg nå? Da er det bare å melde seg på via bispedømmets påmeldingsskjema.
Trenger du vite mer først? Ta gjerne kontakt med en i arbeidsgruppen for åndelig veiledning i Oslo bispedømme (se oversikt over medlemmer nederst på siden).

Erfarne veiledere, ignatiansk veiledning
Bispedømmet har knyttet til seg åndelige veiledere med lang erfaring. De vi for tiden bruker, har i hovedsak fått sin opplæring og utdanning innen ignatiansk tradisjon, og deltar i denne tradisjonens norske og internasjonale kompetansemiljøer.
Denne veiledningsformen er godt beskrevet i boka «Å gi åndelig veiledning» av William Barry og William Connolly.

Sjelesorg, terapi eller åndelig veiledning?
Når er det best å oppsøke den åndelige veilederen, fremfor sjelesørgeren eller terapeuten? Enkle svar gis ikke. Les gjerne artikkelen «Tre stemmer – én sang?»  i Magasinet STREK, der Leif Gunnar Engedal drøfter de tre veiledningsformenes egenart og samspill.

Etiske retningslinjer
Våre åndelige veiledere er i sitt arbeid forpliktet på de etiske retningslinjene som er utarbeidet av «Spiritual Directors International».

• Du kan få økonomisk støtte fra bispedømmet, inntil ti timer.
  • Etter ti timer kan du søke på nytt, eller dekke utgiftene selv.
  • Merk: Det gis hvert år økonomisk støtte til retreat. Denne kan du også bruke til åndelig veiledning.

Lese mer?
Hvis du vil lese mer om åndelig veiledning før du går i gang, vil du finne mye nyttig i bøkene nedenfor. Men husk, før du leser: «Det er ikke den store kunnskapen, men innlevelsen og det å smake tingene innenfra, som metter og tilfredsstiller sjelen.» (Ignatius Loyola, i «Åndelige øvelser».)

• Willi  Lambert: "Å be med livets pulsslag - Søken etter Gud med Ignatius av Loyola" (St. Olav Forlag)
  • Kenneth Leech: "Soul Friend - Spiritual Direction in the Modern World" (Moorehouse Publishing)
  • David Lonsdale: "Eyes to See, Ears to Hear - An Introduction to Ignatian Spirituality" (Orbis Books)
  • Margaret Silf: "Landmarks - an Ignatian Journey" (Darton, Longman and Todd Ltd)