Kjærlighetens makt

Når vi nå er satt i en helt spesiell situasjon, der gudstjenester og kirkearrangement er avlyst, vil vi fra Nidaros bispedømme gi deg jevnlige ord for dagen. Vi har kalt det «Ord til trøst og håp». Den andre andakten i rekken, har utgangspunkt en tekst som hører til denne søndagen i fastetiden, om Josef og brødrene hans - og tilgivelsen og kjærligheten som vinner til slutt.

Kjærlighetens makt

Noen ganger kan vi oppleve at kjærligheten bryter gjennom alt som vil stenge for den, som snøklokkene om våren kan blomstre tvers gjennom isen.

Hver søndag i kirkeåret har et tema, og noen tekster fra ulike deler av Bibelen knyttet til seg. Bønnen «Frels oss fra det onde» kan være en overskrift over denne søndagen. Kanskje kan den også hete: «Kjærlighetens makt». En del av historien om Josef og brødrene hans hører til på denne søndagen. Den mektige historien som vi finner i 1.Mosebok: det er en thriller!

Misunnelsen setter seg fast i hjertene på Josef sine mange brødre. Faren deres, Jakob, legger ikke skjul på at Josef er yndlingssønnen, enda han er nest yngst. De eldre brødrene hater ham. Når de får en anledning, vil de ta livet av ham. De to eldste hindrer at det skjer, men han blir solgt som slave til en karavane med kjøpmenn på tur til Egypt.

Hva følte Josef da han ble bundet inn i rekka mellom kamelene, og gikk gjennom ørkenen til Egypt? Skulle livet ende her? Hva tenkte han da han ble solgt på slavemarkedet?  Misbruk, svik og fengsel følger. Josef er trofast mot sin Gud, og beholder sin integritet. Han blir den høyeste embetsmannen til Farao, og har enorm makt.

Så kommer de sju kronårene hvor avlingen er enorm, slik Farao har drømt, og så de sju magre år, med uår og sult. Også Jakobs storfamilie sulter, men det finnes korn å kjøpe i Egypt. Og hvem forhandler de med? De forstår ikke at det er Josef. Han gir seg ikke til kjenne før det har gått lang tid. Etter mye dramatikk er hele Josefs slekt igjen samlet, i trygghet i Egypt.

Når far Jakob dør, er alle redde: Hva gjør Josef nå- han som nærmest er allmektig og har alle grunner til å ta hevn? Når brødrene kommer og ber for sitt liv, sier Josef: «Vær ikke redde! Er jeg i Guds sted? Dere tenkte å gjøre ondt mot meg, men Gud tenkte det til det gode.»

Vilkårsløs tilgivelse. Kjærlighetens kraft var sterkere. Kjærligheten som hadde holdt ham oppe, og som skapte forsoning til slutt. Den kjærligheten som overlever alt og tåler alt.

Denne kjærligheten har fått sin klareste form i Jesus Kristus. En flik av denne kjærligheten kan vi også bære med oss der vi ferdes. Vi trenger alle å bli sett, tilgitt,  anerkjent som de vi er: mennesker som er skapt og elsket av Gud. Slik som vi er.

Allmektige Gud, du overvinner ondskapen. Vi ber deg: Vern oss mot det onde og sett oss fri, så vi kan leve som lysets barn, ved din Sønn, Jesus Kristus, vår Herre, som med deg og Den hellige ånd lever og råder, én sann Gud fra evighet til evighet. Amen.

(Du kan lese hele historien om Josef og brødrene hans i 1.Mosebok, kap. 37- 50)

Biskop Herborg Finnset

----------------------------

Tidligere andakter i rekken «Ord til trøst og håp»: