Feiret 200 år i Buvik

- Her i denne kirka kommer vi nært på hverandre. De som lagde den, bygde et rom hvor fellesskapet står i fokus, sa biskop Herborg Finnset, da hun deltok under jubileumsgudstjenesten for 200 år gamle Buvik kirke.

Medvirkende under jubileumsgudstjenesten i Buvik kirke. Fra venstre: Kantor Vincent Linkevicius, sokneprest i Børsa og Skaun Pål Ove Lilleberg, tidligere sokneprest i Børsa og Skaun Stein Ellinggard, sokneprest i Buvik Sveinung Tennfjord, biskop Herborg Finnset, prost i Orkdal Dagfinn Thomassen, prostiprest Jarle Bryne, tidligere sokneprest i Buvik Dagfinn Bjerkestrand, diakon Mette Goa Hugdahl og kirketjener Ingrid Agate Bjerkestrand. (Foto: Gunvor Nyvoll Kjerstad)

- Buvik kirke har få skranker mot alter og prest, slik det hadde vært i de gamle kirkebyggene. Flatt golv og nært på, slik at alle skulle kunne høre. Som en varm ring omslutter veggene oss, sa biskop Herborg i sin preken.

Den 200 år gamle Buvik kirke, som i dag er en del av Skaun kommune, er åttekantet, noe som kan understreke ønsket om likhet og fellesskap:

«Man kan sammenligne åttekanten med rundebordet der ingen sitter øverst ved bordet. I ei bygd som Buvika, der kampen for arbeidernes rettigheter har stått sentralt, er det fint at også kirkebygget bygger opp under likeverd og solidaritetstanken», skriver sogneprest Sveinung Tennfjord i det lokale menighetsbladet.

Mange hadde møtt opp for å feire jubileumsgudstjeneste i Buvik kirke søndag 20. oktober. At jubileum handler om å feire en kirke for mange generasjoner, ble ytterligere understreket med at gudstjenesten inneholdt både barnedåp og markering av 50-årskonfirmantene.