Fire av fem mennesker lever i land der tros-og livssynsfriheten er sterkt eller meget sterkt begrenset. Svært mange av disse er kristne

Fakkeltog for trosfrihet i Trondheim fokuserte på kvinner som forfølges for sin tro

Fakkeltoget for trosfrihet på Nordre gate i Trondheim (foto: Olav D. Svanholm)

Fakkeltog for trosfrihet er et årlig arrangement i Trondheim, med deltakelse fra mange kirker i byen. I år skjedde det 2. november hvor det ble fokusert på hvordan trosfrihet og kvinners rettigheter henger sammen. Kvinner rammes spesielt av religiøst motivert diskriminering og overgrep. Mange ganger er kvinner dobbelt sårbare for diskriminering og overgrep, både fordi de er kvinner og på grunn av deres tro eller livssyn. Kvinner er ekstra sårbare for seksualisert vold, kidnapping og tvangskonvertering. Samtidig blir disse konsekvensene ofte oversett når trosfrihetsbrudd dokumenteres og analyseres.

Fiffi Mukwege Namungunga, seniorrådgiver i IMDi Midt-Norge, og søster til fjorårets fredspris Denis Mukwege, holdt appell før fakkeltoget gikk gjennom sentrumsgatene.

Toget endte opp i Misjonskirken, der det var en kort samling med bønn for forfulgte kristne i verden. Broder Michael fra Egypt fortalte om situasjonen for de kristne i Egypt, der 10 % av befolkningen er kristne, men blir stadig utsatt for diskriminering og trakassering. Allikevel - deres bønner og drivkraft er å kunne være gode vitner for sin tro på Jesus. "Motstand og forfølgelser har alltid vært en del av kirken", sa han.

Søndag for de forfulgte arrangeres i mange kirker 10. november (eller en annen søndag). Det er en god anledning for menigheten til å være med og be for forfulgte kristne. Se link nedenfor.