Gerd Fleischer mottok Fjellbuprisen i Nidarosdomen: - Jeg tar imot på vegne av 12 000 tyskerbarn.

- Jeg tar imot dette på vegne av 12 000 tyskerbarn. Endelig er vi funnet verdig til å feire frigjøringen av landet vårt, sa Gerd Fleischer da hun 4. juni mottok Arne Fjellbus kirke- og samfunnspris i Nidarosdomen.

Som leder av prisjuryen, kunne biskop Herborg Finnset dele ut årets Fjellbu-pris til Gerd Fleischer (Foto: Magne Vik Bjørkøy)

Fleischer har samisk mor og tysk soldatfar, hun stilte i samekofte denne ettermiddagen i Nidarosdomen og prisutdelingen var lagt til katedralens samiske altersted.

Fleischer var en av de mange norske barna som opplevde grov trakassering etter andre verdenskrig fordi hun var barn av en tysk soldat. I voksen alder har prisvinneren brukt disse erfaringene i sitt livslange arbeid for krenkede, utstøtte og marginaliserte. Hun har vært en av gründerne i opprettelsen av krisesenter for voldsutsatte kvinner og har stått sentralt i ulike hjelpetiltak for innvandrere og flyktninger.

For prisjuryen har det vært ekstra viktig å gi Gerd Fleischer Arne Fjellbus kirke- og samfunnspris akkurat i år, når 75-årsjubiléet for frigjøringen markeres landet over. Det er viktig å ikke glemme den skjemmende delen av landets etterkrigshistorie, og både kirke og regjering har i nyere tid vært tydelig i sin beklagelse overfor tyskerbarna.

Les juryens begrunnelse her.

Les statuttene for Arne Fjellbus kirke- og sammfunnspris her.

- En begredelig historie

- Når jeg er på reise i Europa, har mange et romantisk inntrykk av Norge som et samfunn som inkluderer alle. Da pleier jeg å si at de som ser på meg, ser en «fjerdeklasses nordmann». At jeg har samisk mor gjør meg andreklasses, at jeg har tysk soldatfar gjør meg tredjeklasses og at slekta mi er i alle hudfarger gjør meg til fjerdeklassses. Vi må innse at Norge har en begredelig historie når det gjelder behandling av utstøtte og forlatte, og av barna til samer, jøder, tatere, sigøynere, tyskere og nå IS-mødre, sa hun i sin tale under prisutdelingen.

Samme verdikamp

Arne Fjellbus kirke- og samfunnspris er i navnet til den legendariske domprosten i Nidaros som under krigen sto i mot NS-styret. Biskop Herborg Finnset, som er prisjuryens leder, understreket at Gerd Fleischer har ledet en tilsvarende verdikamp:

- I Gerd Fleischers liv og engasjement, kjenner vi igjen noen av de kristne og humanistiske grunnverdier som preget Arne Fjellbu i hans liv og gjerning. Det vil alltid trenges mennesker som med mot og klarsyn kjemper for menneskeverd, for de krenkede, de marginaliserte og de små - også når kampen koster i eget liv, sa Finnset.

Les hele biskop Herborgs tale her.