Hvordan øke menighetens inntekter?

2. sept. ble det gjennomført en temadag om ofring og pengeinnsamling i menigheten. Nye tekniske løsninger gjør det spennende for menighetene å tenke nytt når det gjelder å øke inntektene.

Hvordan øke menighetens inntekter?

Organisten spiller opp. Offerposen sendes rundt i kirkebenkene (Eller vandringen rundt alteret starter). Noen tar som vanlig femtilappen opp av lomma. Mange settes i forlegenhet fordi de ikke har kontanter på seg. En kjent situasjon? Det finnes alternativer!

På tross av betydelig bedre økonomi blant nordmenn de siste årene gir ikke dette seg utslag i større ofringer i våre menigheter. Den andelen som menigheten selv skaffer til veie er forsvinnende liten i forhold til hva som finansieres gjennom offentlige budsjetter. Selv med endrede relasjoner mellom stat og kirke, er det forutsatt at det offentlige skal finansiere viktige sider ved folkekirka. Som trossamfunn må vi imidlertid ha ambisjoner utover det stat og kommune finansierer. Til dette trengs friske kroner.

Regionleder Øyvind U. Eriksen i NMS snakket om givertjeneste ut fra et bibelsk og personlig perspektiv. «Å gi er en del av Guds vesen. Vi er kalt til å følge ham». Å leve som et Guds barn med bevissthet om å være gode forvaltere er et frihetsbudskap mye mer enn en tung bør. Ved å snakke om givertjeneste, og forkynne om det i menighetene, setter vi folk i stand til å kunne utgjøre en forskjell for andre mennesker. I tillegg viser forskning at det å gi til andre øker den gode livsfølelsen.

Øyvind kom også med noen pedagogiske tips når det skal appelleres til folks giverglede:

-          Ingen ting er så bra som en levende fortelling. Det gjelder når det skal samles inn til misjonsprosjekt i et annet land, eller det er prosjekter innad i menigheten som trenger støtte.

-          Bruk bilder der det er mulig. Enten det er lokalmiljøets ungdommer eller TV-aksjonen.

-          Bruk ordene: du – forandre – kan – nå. Ikke bare snakk om menigheten, vi og oss.

-          Aksjoner og kollekter er bra. Faste givere er mye bedre.

-          Troverdighet, tillit og offervilje skapes når lederne går foran og viser vei. Alle ansatte og alle i menighetsrådet bør bli faste givere til menigheten. Det kan godt presenteres, ikke hvor mye de gir, men at de gir på den måten.

Kirkeverge Helge Nilsen presenterte de mange måter som menigheten kan gjøre pengeinnsamling på i dag, med de fordeler, ulemper og muligheter disse har:

-          Kollekt og ofring

-          Basarer og loddsalg (Merk: Det er to forskjellige ting ifølge Lotteritilsynet)

-          Loppemarked

-          Kreative tiltak som salg av dopapir/kjeks mm, misjonsstafett osv

-          Fast givertjeneste. Her er det et stort potensiale for god inntekt! I kombinasjon med skattefradragsordningen (20 000 pr år) er det en gullgruve!

-          Gi via løsninger på nett  ved å bruke egen nettbank eller legge inn en plass på menighetens nettside (må ha avtale med Nets)

-          Bruk av kredittkort i kirka med bankterminal eller kortterminal

-          Bruk av mobiltelefon gjennom SMS. Flere løsninger på markedet

-          Bruk av mobiltelefon gjennom mobil-apper. Vil være en svært interessant løsning om kort tid.

Det var Samarbeid Menighet og Misjon i Nidaros som arrangerte denne temadagen. Pengeinnsamling er en viktig del av det arbeidet misjonsorganisasjonene driver med. Hvis vi er med og styrker menighetenes evne til å samle inn penger, tror vi det også vil gjøre utslag på menighetenes gaver til misjonsarbeid.

Er det noen som er interessert i å høre mer om det som kom fram på temadagen, ta kontakt med bispedømmekontoret.