Feiret 225 år for Flå kirke

Biskop Herborg var på plass da Flå menighet i Melhus feiret 225-årsjubileum for kirka si. Feringen var ikke helt tradisjonell: Selve jubileumsgudstjenesten foregikk nemlig utendørs...

Biskop Herborg Finnset ved den provisoriske talerstolen på Kjerkflå.

Selv om Flå kirke i dag ligger kort vei fra E6 på Ler, var den gamle kirka plassert høyere opp i terrenget, på Kjerkflå. For å trekke de historiske linjene enda lengre enn til dagens kirkebygg, valgte derfor menigheten å starte jubileumsfeiringen lørdag 24. august med utegudstjeneste på det gamle kirkestedet.

Mange hadde tatt med seg sitteunderlag eller stol og benka seg ute. Her var også dåpsbarnet, vesle Ådne fra nabogården, og hele dåpsfølget på plass.

Blues og brass

Etter utegudstjeneste og kirkekaffe på grendehuset, fortsatte jubileet med vandring langs gårdsveiene og ned til selve 225-årsjubilanten; Flå kirke slik den står i dag.

Her ble jubileumsdagen avsluttet med konserten «Blues og brass».  Geir Rune Engan med kor og band presenterte blues og gospel, og Flå musikkorps spilte. Det ble et svingende punktum på en stor dag.