Med fokus på ungdom og oppvekst

Christina Ludvigsen (30) blir rådgiver for ungdom og oppvekst i Nidaros bispedømmeråd. Dette er en ny tittel i bispedømmet, og en del av et forsterket fokus på kirke og samfunn.

Christina Ludvigsen sammen med leder for seksjon Kirke og samfunn Inge Torset. (Foto: Olav Dahle Svanholm)

- Dette blir kjempespennende. Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgavene og bidra inn i bispedømmerådets arbeid, sier Christina Ludvigsen.

Den nye rådgiveren for ungdom og oppvekst jobber i dag i kulturenheten i Trondheim kommune. Hun har tidligere jobbet med miljøterapi, administrasjon, frivillighet og ulike festivaler, og har bred erfaring fra kultur- og menighetsliv.

- Jeg har stor respekt for kirkas viktige arbeid og naturlige samfunnsoppdrag, og ønsker å være med på å bygge en relevant kirke med lav dørterskel. Jeg gleder meg virkelig til å komme i gang! sier Ludvigsen.

Fornyelse

Nidaros bispedømmeråd ønsker en tydeligere satsing på ungdomsspørsmål og ungdomsarbeid, og denne nye stillingsbeskrivelsen er et konkret svar på det. Samtidig er rådgiverstillingen for ungdom og oppvekst en del av fornyelsen av den tidligere kirkefagseksjonen, som nå har endret navn til «Seksjon kirke og samfunn».

- Vi har over tid vært klar over at vi ikke klarer å være kirke for aldersgruppa 15-40 år på en god nok måte. Med ansettelsen av Christina håper vi å kunne få et nytt og friskt blikk på hva vi gjør, og ikke gjør. Vi ønsker å være en relevant kirke for alle, sier Inge Torset, seksjonsleder for Kirke og samfunn.