En drøm om å høre til

«Har en drøm om å høre til» var temaet for den fjerde dagen av bispevisitasen i Malvik og Hommelvik. Biskop Herborg besøkte blant annet Lukasstiftelsen, hvor de jobber for å oppfylle en slik drøm.

Biskop Herborg Finnset i møte med Lukasstiftelsen i Malvik. Foto: Trude Hogstad Welde

Lukasstiftelsen i Malvik driver et bredt diakonalt arbeid fra rehabilitering, eldreomsorg, psykiatri og hospice til en videregående skole med helse- og omsorgsfag. Virksomheten bygger på kristent menneskesyn, faglig kvalitet og en omsorg som også tar menneskets tro på alvor.

Under besøket ble biskopen og hennes følge orientert om arbeidet som stiftelsen driver. Kjerneverdiene er «respekt, tillit og mot». En hovedtanke er at den som blir sett, hørt og tatt vare på opparbeider motstandskraft i møte med livets utfordringer.

Bygger relasjoner

Visitasdagen 5. mars ga et bredt innblikk i det arbeidet som gjøres i kommunen for å få innbyggerne til å kjenne at de «hører til».

Ved Vikhammer skole jobbes det med å kartlegge og bygge relasjoner. Noen ganger møter man barn som ikke blir sett slik de burde. Da jobber skolen aktivt og bevisst for å bedre relasjonene rundt eleven.

- Det er imponerende å se hvordan skoler arbeider med elevene, og hvilken holdning de møter dem med, sa biskop Herborg Finnset.

Betegnende nok var det fortellingen om «Den barmhjertige samaritan» som sto på timeplanen da biskopen møtte 3. klasse ved skolen. Elevenes sang  «Lean on me» understreket også dagens tema.