Går inn i nye stillinger

1. september fikk Nidaros bispedømmekontor ny kontorleder og ny rådgiver for diakoni og samfunn. Begge stillingene er en del av en bevisst endring i kontorets profil.

Anne Lill Lia (t.v) er ny kontorleder i Nidaros bispedømmeråd, mens Aud Kristin Saltvik Aasen har gått inn i jobben som rådgiver for diakoni og samfunn. (Foto: Olav Dahle Svanholm)

Når Anne Lill Lia blir ny kontorleder, defineres et tydeligere ansvar og en mer overordnet koordinering for kontorets daglige drift. En omorganisering i fjor etterlot noen «restoppgaver», som nå fanges opp i den nye kontorlederjobben.

- Jeg ser frem til å gå inn i nye og spennende oppgaver. Samtidig er det viktig å understreke at jeg fremdeles skal ivareta oppgaver med personal- og tilsettingssaker og bispedømmerådets kontakt med teologistudenter, sier Anne Lill Lia.

Tydeligere samfunnskontakt

Nidaros bispedømmeråd skal i sitt møte 8. september behandle en endring av profilen til dagens «Seksjon for kirkeliv». Forslaget er å endre navnet til «Seksjon for kirke og samfunn», for å understreke arbeidet med en tydeligere samfunnskontakt.

Les mer om de foreslåtte endringene her (dokument til bispedømmerådet)

Endringen av tittelen på den tidligere diakonirådgiverfunksjonen til «rådgiver for diakoni og samfunn» er en del av dette. Tidligere undervisningsrådgiver Aud Kristin Saltvik Aasen ser frem til de nye arbeidsoppgavene.

- Kirka ønsker å være en nær, relevant og attraktiv samarbeidspartner, som sammen med andre bygger gode lokalsamfunn for alle generasjoner. Hvilke utfordringer i samtida må vi svare på? Hvordan skal vi være ei kirke for framtida? Dette er spørsmål jeg gleder meg til å jobbe med i tiden som kommer, sier Saltvik Aasen.