Opplever stort rom for kirkas budskap

- Når jeg besøker trønderske kommuner opplever jeg stort rom for refleksjon om kirkas budskap og vår plass i lokalsamfunnet, sa biskop Herborg Finnset da hun oppsummerte året for pensjonerte prester i Nidaros.

Biskop Herborg oppsummerte året som har gått sammen med de pensjonerte prestene i bispedømmet. (Foto: Magne Vik Bjørkøy)

Bispevisitasene hun har gjennomført i trønderske lokalsamfunn var et naturlig tema da hun skulle dra linjene gjennom året for de pensjonerte Nidaros-prestene. Hun understreket åpenheten i samtalene som hun gjennomfører med prester, menighetsstaber, ordførere og rådmenn, lokalt næringsliv, kulturliv, skoler og barnehager.

- På visitas blir det en oppgave for meg å finne ut hvordan det står til i menighetsliv og lokalsamfunn. Hva er historien til dette stedet? Samtidig er jeg bevisst på å ha øynene åpne for de som tilhører minoritetene i kommunen, sa hun.

De pensjonerte prestene og deres ektefeller har hvert år sitt adventstreff i Erkebispegården. Selv om det er kortere eller lengre tid siden de avsluttet prestekarriéren, følger de aktivt med på det som skjer i bispedømmet. Noen av dem blir også brukt som vikarer i gudstjenester rundt om i Trøndelag.

I løpet av adventslunsjen ble de også informert om arbeidet med ny kirkelig organisering, sammenslåing av menigheter og studiereisen til Midt-Østen som biskop og proster gjennomførte tidligere i år. En av pensjonistene, Hans Birger Neergård, informerte sine tidligere kolleger om sin nye bok «Kulturkræsj - marxisme, ateisme, kristendom og islam i Etiopia og Norge».